Askims församling

Askims församling i Göteborg söker en organist med bredd till Askims kyrka. Vi söker dig som vill vara med och bygga församling och utveckla musiken i Askims församling. Sista ansökningsdag 27 oktober 2024.

Askims församling ligger i Göteborg och sträcker sig längs kusten i stadens sydvästra del. Församlingen är indelad i tre distrikt med varsin kyrka, och nyrenoverade lokaler. Församlingens gudstjänster och verksamhet har en bredd och samlar drygt 1 100 personer i veckan. Vi är ett 30-tal anställda och ett flertal ideella som arbetar i olika funktioner. Församlingen har cirka 31 100 invånare, varav ungefär 16 600 är medlemmar i Svenska kyrkan. Församlingen har en lång historia och präglas idag av en stor inflyttning.

Församlingen med sina tre distrikt/kyrkor har ett omfattande musik- och körliv och sätter stort värde på musiken och sången i gudstjänster, verksamheter och i församlingslivet i stort.

Vi söker dig som:

• vill vara med och utveckla musiken i församlingslivet.
  • är en god körledare.
  • är social och trivs i arbetet med att bygga församling.
  • kan knyta kontakter och trivs med att involvera andra.
  • tycker om att arbeta med olika åldrar.
  • trivs i en samordnande roll.

Som organist i Askims församling möter du:

• ett rikt och blandat musikliv, som spänner över många genrer.
  • många aktiva.
  • körer i alla tre kyrkor.
  • ett pågående samtal om hur distriktens kyrkor odlar sin särart samtidigt som vi är en församling.

Som organist i Askim är du samtidigt pastoratets organist. Arbetsplatsen är förlagd till Askims kyrka och församlingshem.

Arbetsuppgifter:

• kyrkomusiker i huvudgudstjänsten i Askims kyrka, med viss tjänstgöring i övriga kyrkor.
  • leda och utveckla körlivet i Askims kyrka.
  • verka för en ökad ideell medverkan i församlingens gudstjänst- och musikliv.
  • spela vid kyrkliga handlingar – vi har många begravningar, dop och vigslar med höga förväntningar bland deltagare på musik och ackompanjemang.
  • utforma musikgudstjänster och musikprogram samt samverka med andra musiker i detta.
  • utveckla vår lokala kultursamverkan.
  • väcka intresse för orgelspel och att bli kyrkomusiker.
  • samordna kyrkomusiken i församlingen.

Erfarenhet och kvalifikationer:

• Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen motsvarande A-nivå.
  • Du ska vara medlem i Svenska kyrkan och ha en förankring i kyrkans tro och liv.
  • Körkort och tillgång till egen bil.
  • Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är en fördel om du har några års erfarenhet som kyrkomusiker i Svenska kyrkan.

Sysselsättningsgrad 100
Ort Hovås