Möt en vacker och målmedveten stad! En församling i utveckling med arbetskamrater som brinner för sitt uppdrag. Sundsvalls församling har en bred verksamhet och ett livfullt och välbesökt gudstjänstliv. Vi har två större kyrkor, Gustav Adolfs kyrka, som är Sundsvalls stads landmärke, och Skönsmons kyrka. Därtill kommer sjukhuskyrkan, universitetskyrkan, två skärgårdskapell och två mindre gravkapell.

Här finns en öppen gemenskap som möter människor där de är och erbjuder ett sammanhang att reflektera och växa i sin kristna tro. Församlingen har cirka 17 000 medlemmar och cirka 50 fast anställda.

Dina arbetsuppgifter

Sundsvalls församling är just nu inne i ett spännande skede där våra verksamheter och prioriteringar genomlyses och utvecklas. Inte minst förändras vårt samhälle så att vi som stadsförsamling står inför nya diakonala utmaningar. Vi önskar att våra fina lokaler mitt i Sundsvall rymmer mötesplatser i församlingen med diakonala förtecken. Som vikarierande diakon är du med och bygger upp detta tillsammans med oss.

Församlingens 5 diakoner och 1 assistent i diakonal verksamhet erbjuder ett dynamiskt kollegialt sammanhang för stöd och diakonal inspiration. Vi samordnar arbetslagets kompetenser i team i vår breda verksamhet. Vi månar om en god arbetsmiljö och genomtänkt personalvård.

Din profil

Vi söker nu en vikarierande diakon på heltid till församlingens rika diakonala verksamhet där det ibland ingår helgtjänstgöring. Detta är ett tillfälle för dig som, tillsammans med oss, vill påverka och utforma din tjänst så att dina gåvor tillvaratas på bästa sätt i församlingen.

Du ska ha lätt för att ta nya kontakter och våga bryta ny mark. God social kompetens och samarbetsförmåga är två faktorer vi värderar högt. För tjänsten behöver du körkort och tillgång till egen bil.

Tillträde enligt överenskommelse. Vikariatet sträcker sig till 2021-12-31, eventuellt med möjlighet till förlängning.

Välkommen med din ansökan senast den 31 juli 2021. Ladda upp CV och personligt brev via sökknappen. Urval görs löpande så vänta inte med din ansökan.

Vill du veta mer om tjänsten? Varmt välkommen att kontakta:

Kyrkoherde Anna Stenund, 073-271 01 11

Diakongruppens arbetsledare Lina Näsholm, 073-271 01 27