Kyrkokansliet

Du behövs när vi utvecklar framtidens IT-system

Förvaltningsledare till enheten för IT-drift och infrastruktur

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt verkar vi för människors lika värde och rättigheter. Var med i arbetet för något större – för fred, rättvisa och ett hållbart samhälle. Nu söker vi dig som vill hjälpa till att se möjligheterna när vi löser framtidens IT-utmaningar.

Svenska kyrkans IT-sektion utvecklar och ansvarar för hela Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform. Vi försörjer verksamheten med system, utrustning och support som behövs för att kommunicera och hantera medlemsuppgifter, ekonomiska flöden och verksamhetsuppgifter.

Hela IT-området står just nu inför stora möjligheter och utmaningar. Därför stärker vi upp med kompetens och medarbetare på alla våra fyra enheter:

• IT-förvaltning
  • IT-drift och infrastruktur
  • Information, support och utbildning
  • IT-utveckling

Enheten för IT-drift och infrastruktur ansvarar för IT-infrastrukturen för den gemensam IT-plattformen, kyrkans gemensamma IT-system och de system som används på nationell nivå. Enheten ansvarar även för förvaltning av de program som ingår i vår gemensamma IT plattform.

Ditt uppdrag

Som Förvaltningsledare planerar och leder du förvaltningen av system eller leveranser som tillhör dina förvaltningsobjekt, tillsammans med verksamheten och andra förvaltningsledare.

Några av dina ansvarsområden:

• Du är ansiktet utåt mot verksamheten och arbetar för att IT:s olika funktioner samarbetar på bästa sätt.
  • Du följer upp och rapporterar hur leverantörerna uppfyller krav och prestationer, eftersom mycket av förvaltningsarbetet utförs av externa leverantörer.
  • Du säkerställer att budget och tidplan hålls och att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv.

I tjänsten ingår även rollen som Change Manager. Som Change Manager har du ett övergripande ansvar för samordning och hantering av alla förändringar som görs i vår IT miljö. Du säkerställer också att nödvändiga ändringar/changes i våra system genomförs i rätt prioriterad ordning, i dialog med verksamheter och övriga förvaltningsledare på IT-sektionen.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har:

• högskoleexamen inom IT, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • erfarenhet av förvaltning av IT-system i större organisationer
  • god kommunikationsförmåga muntligt och skriftligt och både svenska och engelska.
  • god generalistkunskap (PM3, ITIL, förvaltning, effektivitet, förändringsarbete, kommunikation)

Det är meriterande om du har:

• utbildning i förvaltningsstyrningsmodellen Pm3 och/eller projektledarutbildning.
  • erfarenhet av att beställa eller utföra IT-konsulttjänster

För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, har god kommunikativ förmåga och har lätt för att samarbeta.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaper och förmågor och förutsätter att du delar Svenska kyrkans syn på alla människors lika värde och att du vill bidra i arbetet med att skapa ett hållbart samhälle.

Tillträde
Enligt överenskommelse

Övrigt

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av Driftchef IT, Magnus Sjöholm, 018-16 95 00.

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Vi intervjuar löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, så vänta inte med att skicka in din ansökan, dock senast den 30 november 2021.

Var med i arbetet för något större

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har.

Svenska kyrkan har 5 miljoner medlemmar och totalt 22 000 anställda i Sverige och utomlands. Överallt verkar vi för människors lika värde och rättigheter. Och för att skapelsen ska må bra.

På kyrkokansliet jobbar 400 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Läs mer om Svenska kyrkan på svenskakyrkan.se.

Tillträde enligt överenskommelse
Ort Uppsala