Svenska kyrkan Borlänge

Beskrivning

Stora Tuna och Torsångs församlingar bildar pastorat med samma namn. Pastoratet har samma geografiska område som Borlänge kommun. Vi är ca 70 medarbetare och söker en diakon till vårt arbetslag. Borlänge är en stad och kommun i tillväxt. Enbart etableringen av Nothvolt kommer innebära 1000 nya jobb till Borlänge. Genom sin centrala placering i Dalarna och med goda kommunikationer upplevs staden större än den är. Staden växer i alla riktningar med fler invånare, nya bostadskvarter och områden. Närheten till Falun, Ludvika och Avesta gör regionen attraktiv och expansiv. Här finns goda förutsättningar att hitta eller skapa ett boende som passar dig, oavsett om du flyttar hit ensam eller tillsammans med din familj.

Att finnas där i det svåra för de som behöver hjälp är en viktig uppgift för diakoner. Kyrkan fyller en funktion där samhället inte räcker till. Viktiga arbetsuppgifter som diakon är samtal/själavård, leda samtalsgrupper, stöd i kontakt med myndigheter, hembesök, öppen diakonal verksamhet, deltagande i gudstjänster och leda ideella medarbetare. Vi ligger nu i ett uppstartsskede av ett Diakonalt Centrum i en av våra stadsdelskyrkor, Jakobsgården.

Vi vill som pastorat nå ut med evangeliet till alla åldrar och vill öppna upp naturliga vägar för människor att hitta in till oss. Diakonin är en viktig del i detta arbete.

Du kommer att tillsammans med våra andra diakoner att ansvara för församlingens diakonala uppgifter. För närvarande består den diakonala gruppen av tre diakoner och en socionom och en församlingsassistent. Du kommer ha stora möjligheter att vara med och utforma den diakonala verksamheten utifrån dina kompetenser och erfarenheter och i linje med pastoratets visioner. Det ger dig möjlighet att forma din framtid och utvecklas som diakon och person . Samtidigt som du har nära kollegor att diskutera med och ta hjälp av.

Vi söker dig som är tryggt förankrad i kristen tro.

Du ska vara vigd till diakon och medlem i Svenska kyrkan. För att kunna ta dig mellan olika verksamhetsplatser behöver du ha B-körkort och tillgång till bil.

Personliga egenskaper

Du är initiativrik, utåtriktad och har lätt för att samarbeta med andra.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Övrigt

Hoppas du ser möjligheterna i denna tjänst och vill söka dig till oss! Beskriv i din ansökan på vilket sätt du kommer bli en värdefull medarbetare hos oss.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan bli aktuellt. Tillträde efter överenskommelse.

Anställningsform Tillsvidare med provanställning
Tillträde Enligt överenskommelse.