Tanums Pastorat

Beskrivning

I vackra norra Bohuslän ligger Tanums pastorat insprängt mellan skärgårdsöar och djupa skogar i ett unikt kulturlandskap med välbevarade hällristningar, vikingalabyrinter och ståtliga kustnära kyrkor och sockenkyrkor, alla speciella i sitt slag. Pastoratet består av två distrikt: ett i norr och ett i söder. Det norra distriktet består av Lur och Tanums församling och har 5 kyrkor längs kust och land med fina verksamhetslokaler. Det södra distriktet där innefattar Naverstad-Mo, Fjällbacka, Kville, Svenneby och Bottna församlingar. Tillsammans bygger de bägge distrikten framtidens kyrka för barn, ungdomar, familjer och äldre utifrån kyrkans grunduppdrag och pastoratets församlingsinstruktion. I pastoratet finns ett diakonalt center och utöver traditionell verksamhet erbjuder vi även ett stort utbud av andra aktiviteter bland annat mångkulturella språkcaféer.  Pastoratet har 55 fastigheter och 12 kyrkogårdar. Förutom den församlingsvårdande verksamheten finns också en fastighets och kyrkogårdsenhet samt en stöd- och kanslienhet.

För att möta framtida utmaningar har pastoratet under våren genomfört en omorganisation. Detta innebär att ytterligare ett chefsled har införts. Förutom kyrkoherdetjänsten kommer organisationen från och med den 1 september att kompletteras med två församlingsherdetjänster och en chef för kyrkogård och fastighet.

Till det norra distrikt med församlingarna Lur och Tanum söker vi nu en församlingsherde som leder och fördelar arbetet för ca 10 medarbetare med blandade kompetenser inom församlingsvårdande verksamhet.  Vi söker dig som har förmåga att leda, delegera och motivera. Har ett tydligt ledarskap med talang att samordna grupper och följa upp andras arbete samt har ett strategiskt tänk med ett brett perspektiv på frågor.

Distriktet har en diakonal prägel med mycket fokus på utveckling av det diakonala centret i Grebbestad.  I Lur finns en mera traditionell kyrklig prägel med ideellt engagemang och verksamhet för både unga och äldre. Du kommer att ingå som ordinarie medlem i pastoratets nyinrättade ledningsgrupp där det förväntas att du tillsammans med dina chefskollegor bidrar på ett kreativt och engagerande sätt till pastoratets utveckling. I tjänsten ingår även konfirmandundervisning samt att leda kyrkliga handlingar och gudstjänster i hela pastoratet.

• Tydlig idé om kyrkans mission i vår tid och i vårt område.
  • Erfarenhet och utbildning inom arbetsledning
  • Erfarenhet och utbildning av att jobba med budget och verksamhetsstyrning
  • Behärskar digitala teknik för b.la tidsrapportering, bokningssystem,
    ekonomirapporter kommunikation mm.
  • B- körkort och egen bil

Villkor

Prästvigd enligt Svenska kyrkans ordning. Meriterande för tjänsten är dokumenterad erfarenhet från ledarskapsutveckling. Sista ansökningsdag 30 september.

Ort Tanum
Län Västra Götalands län