Umeå pastorat

Svenska kyrkan i Umeå ansvarar för begravningar för alla som bor i Umeå och Tavelsjö, oavsett livsåskådning och religiös tillhörighet. Verksamheten bedrivs på fem kyrkogårdar.

Begravningsverksamheten har 24 helårsanställda och under sommarperioden ca: 70 säsongsanställda. Vi är miljöcertifierade och arbetar för en hållbar verksamhet och framtid. Kyrkogårdarnas framtid formar vi tillsammans. Besök gärna vår hemsida för mer information om kyrkogårdsförvaltningen: www.svenskakyrkan.se/umea/kyrkogard

Arbetet är självständigt och mestadels i utomhusmiljö. Du blir en del av ett arbetslag som i dagsläget består av nio helårsanställda fördelat på kyrkogårdarna Backen, Röbäck och Tavelsjö, vilket innebär att du kan komma att jobba på alla kyrkogårdarna i arbetsområdet.

I tjänsten som kyrkogårdsarbetare ingår en mängd olika arbetsuppgifter, exempelvis:

• Grönyteskötsel och markarbeten
  • Gravgrävning
  • Snöröjning och halkbekämpning
  • Tjänstgöring som vaktmästare vid begravningsakter
  • Tillsyn och service, samt mindre reparationer av maskiner
  • Arbetsledning av säsongsanställda i det dagliga arbetet

Vi söker dig som har B-körkort och god datorvana.

Det är meriterande om du har utbildning och/eller erfarenhet av grönyteskötsel samt vana av kyrkogårdsarbete.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är ansvarstagande, strukturerad och har förmåga att organisera ditt arbete i samarbete med dina arbetskamrater. Noggrannhet och förmåga att hålla god ordning är viktigt i denna tjänst. Du behöver behärska svenska språket i såväl tal som skrift. Vi ser gärna att du har en vana av att kommunicera med andra eftersom du som kyrkogårdsarbetare kommer möta många sörjande anhöriga samt övriga kyrkogårdsbesökare.

Tjänsten är ett vikariat på 100 %, tillträde enligt överenskommelse.

Om du är en av dem som går vidare från urvalet kommer du att bli kontaktad för en personlig intervju.

Anställningsform Särskild visstidsanställning
Tillträde Enligt ök