Växjö Stift

Växjö stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift och består av 176 församlingar i Småland och på Öland. Stiftets grundläggande uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet. Stiftskansliet, där ca 60 personer arbetar, är beläget i det vackra området kring Östrabo i Växjö.

Vill du vara med i ett spännande och kreativt arbete som en av biskop Fredriks närmaste medarbetare? Vill du vara en del av ett kompetent och trevligt arbetslag som har roligt och trivs på sin arbetsplats? Välkommen till Växjö stift och Växjö stiftskansli!

Som biskopsadjunkt är du en del av biskopens stab och deltar i nära samspel med andra medarbetare i biskopens åtaganden. Du planerar, förbereder och följer upp gudstjänster och andra samlingar. Du följer med i biskopens uppdrag, både runt om i stiftet och på biskopsgården Östrabo, du ger stöd och hjälp och fungerar som ”extra ögon och öron”. Du ger råd i stort och smått, skriver utkast till texter, bistår i det kommunikativa arbetet och är sekreterare i prostmötet. I tjänsten ingår också ett främjandeuppdrag i stiftskansliets pastorala enhet. Det kommer att utformas med hänsyn tagen till den kunskap och de erfarenheter just du bär med dig.

Vem vi söker

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i Svenska kyrkan. Du kan vara präst, men utbildningsbakgrunden kan också vara av annat slag. Det viktiga är ditt intresse för att arbeta på stiftsnivå och nära biskopen. Du är noggrann och strukturerad och har ett kommunikativt sätt. Du är trygg i dig själv och kan utmana med idéer och tankar som kan föra stiftets och biskopens arbete framåt.

Då biskopens uppdrag är mycket varierat behöver du vara flexibel när det gäller arbetsuppgifter och arbetstider. Växjö stift är stort och du kommer att tillbringa en hel del tid i bil. Därför vill vi att du har B-körkort och är en van och trygg bilförare. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med tillträde snarast eller efter överenskommelse.

Mer information

Information om tjänsten lämnas av stiftsdirektor Camilla Ruben 0470-77 38 87 eller av biskop Fredrik Modéus 0470-77 38 05.

Välkommen med din ansökan senast den 2023-09-03.

Ange diarienummer S 2023-0315 i din ansökan.

Tillträde Efter överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100