Falkenbergs Pastorat

Falkenbergs pastorat söker tre präster med placering i Ullared, Ätran och Torup

Söker du efter en tjänst med mycket frihet, ansvar och utvecklingspotential, där du blir den mycket efterlängtade prästen mitt i byn? Uppskattar du både traditioner och nytänk, har lätt för att navigera emellan, se möjligheter och ta initiativ med både integritet, energi och social kompetens? Ser du dig själv som en erfaren och/eller frimodig präst, lika mycket en teamspelare med ditt arbetslag som självständig och trygg i din prästroll?

Östra området i Falkenbergs pastorat har tio kyrkor och två kapell med rötter från 1100- till 60-tal, underbar landsbygd av olika slag, närhet till Falkenberg och Halmstad, en fin instrumentsamling och kreativa musiker, goda arbetslag och engagerade församlingsråd. Här finns sex församlingar, Ullared, Fagered, Älvsered, Källsjö, Gunnarp, och Torup.  Varje församling har sina traditioner och distinkta kultur. Du blir prästen i området, en rolig och allsidig roll med mycket frihet, ansvar på flera nivåer och samtidigt utrymme att utveckla just dina förmågor i relation med församlingen. En ofta överraskande, lärorik och givande utmaning!

Du förväntas utföra sedvanliga prästuppgifter, så som gudstjänster och kyrkliga handlingar, själavård och konfirmandverksamhet. Du är delegerad till församlingsråd och deltar också i pastoratsövergripande arbetsgrupper.  Du har en viktig roll och röst i församlingens och pastoratets utvecklingsarbete. I nuläget arbetar vi mycket med dop, gudstjänstliv, nya mötesplatser och miljö. Pastoratet har tagit emot Regnbågsnyckeln och har också ett pågående utvecklingsarbete för en hållbar miljö inom alla verksamheter.

Din närmaste chef är områdeschefen för östra området. Falkenbergs pastorat erbjuder omfattande stöd i form av kansliets olika kompetenser, goda resurser samt erfarna arbetslag och församlingsråd.

Varmt välkommen att höra av dig och fundera högt tillsammans med oss. Kanske är det en prästtjänst i östra området du söker? Sista ansökningsdag är den 31 maj. Hoppas att vi hörs!

Tillträde Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %