Act Svenska kyrkan

Enheten för kommunikation och påverkan på Act Svenska kyrkan ansvarar för policyutveckling, påverkansarbete, kommunikation och strategiskt varumärkesarbete till stöd för genomförandet av det övergripande uppdraget att genomföra ett effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete. Enheten har för närvarande 17 medarbetare som arbetar med policydialog, kommunikation och opinionsbildning.

Som kommunikatör hos oss arbetar du med uppdraget att producera kommunikativt innehåll om Act Svenska kyrkans verksamhet i våra olika kanaler. Du kommer ingå i enhetens redaktion som samordnar och planerar avdelningens samlade kommunikation i våra kanaler. Du kommer också placeras i ett av våra team på sektionen och ha ett särskilt ansvar för att kommunicera verksamhet inom teamets ansvarsområde. Du kommer arbeta med både rörlig bild, bild och text till främst webb, nyhetsbrev och SoMe-kanaler (för närvarande Facebook, Instagram, LinkedIn och X). Som en av Act Svenska kyrkans kommunikatörer kopplar du också i ett av våra regionala team på sektionen för Partnersamverkan, med ett särskilt ansvar för kommunikation och innehållsproduktion kopplat till den geografiska regionen.

Vem vi söker
Vi tror att du är en driven kommunikatör, med flerårig erfarenhet av arbete med kommunikation, helst inom civilsamhället och/eller med internationella frågor. Du har erfarenhet av att arbeta med hela kedjan inklusive filmning/foto, redigering av rörligt och bild, copy och publicering. Du arbetar bekvämt i program som Premier Pro och Photoshop, dashboards och publiceringsverktyg och det är en fördel om du är bekant med Meta Business Manager. Det är en fördel om du har god kunskap om Svenska kyrkan.

Du är en person som gillar att arbeta i team och som bidrar prestigelöst med din kompetens, dina erfarenheter och dina nätverk i ditt team. Du är lyhörd och flexibel och agerar med omdöme i snabbt skiftande situationer och förutsättningar.

Vi ser att du har:

• Minst treårig erfarenhet av professionellt arbete med kommunikation för en organisation
  • Goda kunskaper i contentproduktion inklusive rörligt material
  • Relevant utbildning för uppdraget
  • Utmärkt talad och skriven engelska och svenska

Det är vidare meriterande med:

• Erfarenheter av kommunikativt arbete på insamlings- eller biståndsorganisation
  • Kunskaper om GDPR tillämpat i digital kommunikation
  • Kunskap om Svenska kyrkan, trosbaserade organisationer och ekumeniska allianser
  • Ytterligare språkkunskaper, framför allt spanska och arabiska

Act Svenska kyrkan är en del av Svenska kyrkans kyrkokansli. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här www.svenskakyrkan.se

Vi erbjuder

I rollen som kommunikatör på Act Svenska kyrkan har du en viktig uppgift att berätta om våra partners arbete för fred, för jämställdhet och för fattigdom - för människor över hela världen som lever i utsatthet under humanitära katastrofer, under våld och hot om våld och politiskt förtryck. Du gör dessa människors verklighet levande för människor här i Sverige och är en länk mellan det lokala och det globala.

Vi erbjuder tillsvidareanställning på heltid (årsarbetstid) med kollektivavtal. Din arbetsplats är kyrkokansliet i Uppsala och arbete på distans är möjligt i den omfattning tjänsten tillåter. Resor och viss arbetstid förlagd till kvällar och helger förekommer i tjänsten.

Mer information om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten och arbetsplatsen är du välkommen att kontakta Henrik Fröjmark, enhetschef för kommunikation och påverkan, henrik.frojmark@svenskakyrkan.se

Fackliga företrädare, Siri Troili (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partners över hela världen för att rädda liv, förbättra livsvillkor och förändra världen. Arbetet sker tillsammans med partner i framför allt Afrika, Asien, östra Europa, Latinamerika och Mellanöstern. Det har stor spännvidd, från arbete med långsiktigt utvecklingssamarbete och humanitära insatser till påverkansarbete på lokal och global nivå. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer. Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda i Uppsala och runt om i Sverige finns tusentals engagerade. Organisatoriskt är vi en avdelning på Svenska kyrkans nationella kansli i Uppsala. Globalt finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer, människor som få andra når. Act Svenska kyrkan finansierar sin verksamhet främst genom gåvor och institutionella medel från bland annat Sida.

Intervjuer sker löpande och kan komma att ske innan ansökningstidens slut. Tillträde enligt överenskommelse, men önskvärt i augusti. Välkommen med din ansökan så snart som möjligt, men senast den 7 juni.

Tillträde Snarast enligt överenskommelse
Ort Uppsala