Göteborgs domkyrkopastorat

Göteborgs domkyrkopastorat består av sex församlingar i centrala Göteborg. Här bor 75 000 människor, och 60 000 personer har sitt dagliga arbete i innerstaden. I Göteborgs domkyrkopastorat finns drygt 100 anställda inom ett stort antal professioner.

Domkyrkan är belägen mitt i Göteborgs hjärta och är en katedral med stort varierande utbud av gudstjänster, konserter, föredrag och mycket mer. Domkyrkan är en plats som har öppet 365 dagar per år och hit kommer hundratals människor varje dag av många olika anledningar; för att delta i gudstjänster, tända ljus, uppleva stillhet, be om hjälp, värma sig och beundra vårt vackra kyrkorum.

Göteborgs Domkyrkopastorat söker

Komminister med inriktning Mission, Domkyrkoförsamlingen

Ditt uppdrag

Du är vår präst som tillsammans med arbetslaget, bestående av präster, diakon, organister, musiker, vaktmästare, värdar m.fl. arbetar operativt och utvecklande med volontärer och frivillighet, men även i områden som samverkan inom kultur och evenemang.  Din tjänst är inriktad på mission, vilket innebär att finna vägar för att tala tro in i samhället.

I tjänsten kommer du, utöver allmänna prästuppgifter såsom gudstjänst, kyrkliga handlingar och själavård, vara en av nyckelpersonerna i det utåtriktade arbetet. Du bidrar med att skapa arbetssätt och mötesplatser där evangeliet blir synligt i människors vardag.

Dina kvalifikationer

För uppdraget krävs att du är prästvigd för tjänst i Svenska kyrkan samt har en gedigen erfarenhet som präst. Du har en god kännedom och förståelse för Domkyrkans liturgi och känner dig hemmastadd i den miljön. Domkyrkan har också en särprägel genom att vara biskopens kyrka.

Du är välförankrad i Svenska kyrkans tro och gudstjänstliv och brinner för att inkludera människor i gudstjänsten. Du är en duktig liturg och gudstjänst-präst.

Tjänsten kräver goda kunskaper i svenska och engelska, då Domkyrkans arbete även har en internationell prägel.

Dina egenskaper

Som person är du trygg och har ett tillitsfullt förhållningssätt i mötet med människor och har lätt för att bygga, forma och utveckla kontakter. Du är utåtriktad och ser samarbete över gränser som en självklarhet och har både en pedagogisk och koordinerande förmåga att skapa struktur, ordning och tydlighet. Du är en jordnära och synlig representant för Svenska kyrkan med ett gott positivt driv och engagemang. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Information om uppdraget

Tjänsten är en tillsvidareanställning och på heltid. Eventuellt kan provanställning komma att tillämpas. Sista ansökningsdag är den 2024-08-11. Urval sker löpande och intervjuer kommer att äga rum fr. o. m. v. 35. Vänligen ange löneanspråk och gärna referenser i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Mer information:

Göteborgs domkyrkopastorat