Kyrkokansliet

Svenska kyrkan i London söker komminister

Svenska kyrkan finns på olika platser i världen. Uppdraget är att vara kyrka och erbjuda gudomliga och diakonala möten för människor med svenskspråkig identitet utanför Sveriges gräns.

Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige med samma uppdrag i gudstjänst, undervisning, mission och diakoni.

Komminister till Svenska kyrkan i London

Svenska kyrkan i London har i mer än 300 år varit en plats för gemenskap, glädje, delande och mognad. Mötesplatserna är många från Öppet Hus och söndagsskola, konfirmander och Ung i London till gudstjänster, körer, syjunta, torsdagsträffar, konserter, sopp- och seniorluncher. Många möten i kyrkan och caféet, men även hembesök, sjukbesök, skolbesök och hjälp till många svenskar i nöd, är vår vardag. Söndagar och festdagar firar vi med glädje; såväl julmarknad, Lucia och midsommar som barndop, vigslar och begravningar.

Vi samlar svenskar till gemenskap och gudstjänst. Vi har en kyrka, Ulrika Eleonora i London och också ett flertal växande verksamhetsplatser runt om på de brittiska öarna. I församlingen finns ett arbetslag på 12 anställda och många hundra frivilliga.

Som komminister i London, Ulrika Eleonora församling, ingår du i ett team av medarbetare. Förutom kyrkoherde finns det en diakon/en diakoniassistent, en musiker, husmor, församlingspedagog, ekonom, administratör, fundraiser samt två volontärer. Vi ansvarar naturligtvis för de områden som tjänsterna är till för och bistår varandra med det som behövs under året.

Läs gärna mer om församlingen på www.svenskakyrkan.se/London

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

- Gudstjänster och samlingar samt kyrkliga handlingar i London och på de brittiska öarna.

- Konfirmander tillsammans med församlingspedagog.

- Barn- och barnfamiljer i ex. Öppet hus.

- Hembesök, sjukbesök, samtal.

- Kontakter med Svenska skolan och studenter.

- Ekumeniska kontakter i Southwark stift

- Delta vid våra större arrangemang och middagar som julmarknad, Lucia, melodifestival        etc.

- Samt naturligtvis i övrigt bistå i församlingsverksamheten.

Du har arbetat som präst i församling inom Svenska kyrkan i minst fem år. Du behärskar engelska både i tal och skrift. Du uppskattar ett varierande och ibland omfattande arbete med hela spännvidden inom kyrklig verksamhet.

Flexibilitet och service står i fokus och rollen kräver en kulturell medvetenhet samt ett gott ledarskap som skapar engagemang och delaktighet inte minst i mötet med våra hundratals ideella.

Som person är du social, trygg och stabil. Du är driven och välorganiserad och lockas av både möjligheter och utmaningar Du är inriktad på samarbete med andra såväl ideella som anställda.

Tillträde

Visstidsanställning 2 år på heltid med tillträde 1 september 2021. Anställningen är en lokal anställning i Svenska kyrkan i London.

Övrigt

Eftersom samtliga anställda inom Svenska kyrkan i utlandet arbetar med barn och ungdomar kommer arbetsgivaren begära att utdrag ur belastningsregistret visas av slutkandidater vid intervjun. Sökande ska själv beställa utdraget via Polisens hemsida. Observera att handläggningstiden är ca 2 veckor.

Anställning förutsätter också att hälsostatus möjliggör försäkring samt att myndigheter i landet godkänner erforderliga tillstånd.

Intervjuer är planerade via länk den 14,15, 16 juni.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av

Kyrkoherde Katarina Bäckelin som nås på rector@swedishcurch.com, telefon +44 7785 30 80 67, skicka gärna sms så ringer jag upp.

Biträdande avdelningschef Johanna Holmlund Lautmann som nås på Johanna.holmlundlautmann@svenskakyrkan.se , telefon 018-16 99 51

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska innehålla personligt brev, cv och kopia på prästbrev.

Senast den 26 maj 2021 vill vi ha din ansökan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om

annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde 2021-09-01