Enheten för löneservice i Uddevalla

Till Svenska kyrkans löneservice i Uddevalla söker kyrkokansliet i Uppsala löneadministratörer.

Svenska kyrkans nationella nivå – kyrkokansliet i Uppsala – ansvarar för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan, och stödjer på olika sätt stiften i deras arbete för församlingarna. Den nationella nivån företräder också Svenska kyrkan i kontakter med andra kyrkor och samhället i övrigt, både i Sverige och internationellt. Arbetet leds av generalsekreteraren. På kyrkokansliet har också ärkebiskopen sitt kansli. Läs gärna mer om Svenska kyrkan på www.svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan står nu inför en förändring där nationell nivå har i uppdrag att upprätta nya tjänster inom digitalisering och samverkan. Först ut är en ny verksamhet för löneservice i Uddevalla som erbjuder en gemensam lönetjänst för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift i hela Sverige. Målet är att leverera en effektiv och kvalitetssäkrad löneprocess samt en god användarupplevelse för våra kunder. Vi befinner oss i en expansiv fas och för att lyckas ta nästa steg, behöver vi stärka upp med dina kunskaper och vilja till att arbeta med lönehantering. Enheten, som organisatoriskt tillhör Avdelningen för gemensamma funktioner i kyrkokansliet i Uppsala, består idag av cirka 25 medarbetare.

Utföra lönehandläggning för församlingar och pastorat inom Svenska kyrkan. Du kommer att arbeta med löneadministration, pensioner och försäkringar. Du kommer också att kvalitetssäkra och ta ut underlag för utbetalningar, statistik och uppföljningar. I ditt jobb så bidrar du till utveckling av rutiner, metoder, processer och dokument och till att utveckla digitala arbetssätt inom lönehantering. I uppgifterna ingår även att arbeta med att införa nya kunder samt att supportera medarbetare och chefer över telefon och mail. Vidare så arbetar du med att säkerställa efterlevnad av lagar, avtal och regler och att omsätta dessa i praktik gentemot de externa beställarna.

Vi söker både dig som är ny i din roll som löneadministratör och dig som har mångårig erfarenhet av yrket. Relevant utbildning inom lön och vana av att arbeta i administrativa system är ett krav och vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att leverera lönetjänster till externa beställare.
Vidare behöver du ha arbetat med att tolka kollektivavtal och att du besitter god kunskap om svensk lagstiftning och de avtal som styr lönehantering.

För att lyckas i rollen behöver du mycket god dator- och systemvana inklusive Officepaketet samt även mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Meriterande är erfarenhet av kyrkans avtal eller kommunala avtal. Meriterande är även erfarenhet av att ha bidragit till utveckling och dokumentation av processer och metoder. Du behöver också ha arbetat i något av de större lönesystemen på marknaden.

Personliga egenskaper
Du är en systematisk person som är bra på att samarbeta med andra och du är också analytisk och noggrann med sinne för detaljer. Din kommunikativa förmåga är hög och du är duktig på att bygga förtroende och goda relationer med externa uppdragsgivare. Vidare är du en ansvarsfull person som tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och du kan genom det prioritera och leverera med god kvalitet.

Vid denna rekrytering läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsterna avser tillsvidareanställning på heltid med placeringsort Uddevalla och med tillträde under hösten/vintern 2021. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av gruppledare Britt-Marie Winkler.

Fackliga företrädare Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 20 juni 2021. Intervjuer sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Höst/vinter 2021
Löneform Fast månadslön