Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkans vision för det internationella arbetet är frihet och värdighet för varje människa, hållbara och rättvisa samhällen och en helad och försonad värld. Arbetet sker tillsammans med partner i framförallt Afrika, Asien, östra Europa, Latinamerika och Mellanöstern. Det har stor spännvidd, allt från humanitära insatser till integrerade landsbygdsutvecklingsprojekt och MR-arbete till påverkansarbete på lokal och global nivå. Act Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor över hela världen som tillsammans arbetar med katastrof-, utvecklings- och påverkansarbete.

Läs gärna mer om oss på www.svenskakyrkan.se/internationelltarbete/kyrkokansliet-och-internationella-avdelningen.

Vi söker nu en representant för Israel och Palestina med placering i Jerusalem, med uppdrag att verka för och representera Act Svenska kyrkan. Tjänsten innehåller ett flertal specificerade och kvalificerade arbetsuppgifter som till stor del handlar om att bygga, utveckla och stärka hållbara relationer till partner och företräda Svenska kyrkan gentemot kyrkor och interreligiösa- och ekumeniska sammanhang, internationella representationer, ambassader och andra aktörer t ex LVF, ACT-forum, EU och Sida. Uppdrag och samverkan med övriga program i Mellanöstern kan ingå.

Som Svenska kyrkans representant tar du aktiv del i de sammanhang där dialog med partner och andra relevanta aktörer tar plats. Du samverkar nära med programsamordnare, chef och övriga kollegor på kansliet i Uppsala. Du upprätthåller, och stärker, relationen med lokala partner genom regelbundna besök och aktivt deltagande i olika typer av möten och projektbesök. Du arbetar tätt med programsamordnaren kring frågor som rör kapacitetstärkning av partners, och är en aktiv del i rapportering och uppföljning. Du håller avdelningen och enheten uppdaterad om den politiska, religiösa, ekonomiska och sociala situationen i land och region liksom om aktuella humanitära frågor. Du identifierar och är ett stöd till kollegor i Uppsala kring ansökningar av medel från EU, lokalt Sida-kontor och andra finansiärer. Du bidrar aktivt till kommunikationsarbetet om Svenska kyrkans internationella arbete. Resor ingår i tjänsten.

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av bistånds- och utvecklingssamarbete i Mellanöstern, med fokus på Israel och Palestina. Du har erfarenhet av att jobba med och befinna dig i ekumeniska och interreligiösa sammanhang. Du ska ha bott eller vistats under längre perioder i området. Du har relevant akademisk utbildning och kunskap om och erfarenhet av utvecklingssamarbete, gärna inom området freds- och konfliktkunskap, MR och genusrättvisa. Det är nödvändigt att du har erfarenhet av att arbeta i team och nätverk och att du kan representera Svenska kyrkan i ekumeniska sammanhang. Du måste ha god kommunikationsförmåga muntligt och skriftligt på både engelska och svenska, ha kulturell känslighet och diplomatisk förmåga.

Vi tror att du känner Act Svenska kyrkans verksamhet väl och delar Svenska kyrkans värderingar.

Övrigt
Speciella krav avseende visering och arbetstillstånd i placeringslandet kan påverka urvalet i rekryteringen.

Fullgott vaccinationsskydd krävs.

Tillträde
Tjänsten tillsätts under förutsättning att relevanta tillstånd kan erhållas och är en visstidsanställning på 3 år inom ramen för vårt utlandsavtal. Tillträde september/oktober 2021.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av Karin Axelsson Zaar, chef för Mellanösternenheten, via e-post.

Fackliga företrädare Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 22 augusti 2021.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Sep/okt 2021