Kyrkokansliet

Tycker du om att arbeta framåtriktat med fastighetsförvaltning och lokalförsörjning? Har du ett genuint intresse för fastighetsförvaltning och god förmåga att förstå och möta lokalanvändarnas behov? Trivs du i en roll där uppdragen och arbetsuppgifterna växlar mycket? Då kan vi erbjuda ett meningsfullt arbete på kyrkokansliet i Uppsala.

Vi söker en senior fastighetsförvaltare som kan leda arbetet i vår lokalförsörjningsgrupp, när nuvarande befattningshavare går i pension. Gruppen svarar för lokalförsörjning och förvaltning av fastigheter, lokaler och bostäder som ägs eller hyrs av Svenska kyrkan i utlandet, samt fastigheter och lokaler som ägs eller hyrs av Svenska kyrkans nationella nivå. Totalt ca 50 objekt i 25 länder.

Lokalförsörjningsgruppen tillhör enheten för fastighetsstöd som ingår i avdelningen för fastigheter, kulturarv och service inom kyrkokansliet i Uppsala. Förutom rollen som gruppledare består gruppen av två förvaltare och en fastighetstekniker. En jurist på kyrkokansliets rättsavdelning är knuten till gruppen.

I rollen som senior fastighetsförvaltare och lokalförsörjare ingår att svara för lokalförsörjning, fastighetsförvaltning och rådgivning i fastighetsfrågor inom kyrkokansliet och Svenska kyrkan i utlandet. Arbetsuppgifterna är strategiska, operativa och varierande. Du kommer att arbeta med lokalförsörjningsplanering, underhållsplanering, upphandling av entreprenörer och konsulter, hyresförhandlingar, investeringsbedömningar, tekniska och ekonomiska analyser, lokalutredningar, lokalprojekt, utvecklingsuppdrag och rådgivning. I nuläget pågår planering inför en ombyggnad av kyrkokansliet. Projektet kommer att vara en väsentlig del av ditt arbete under de närmsta åren.

Vi söker dig som har många års erfarenhet inom fastighetsförvaltning och lokalförsörjning. Du har högskole- eller universitetsutbildning inom området samhällsbyggnad, motsvarande lägst högskoleingenjör eller kandidatexamen, alternativt annan för tjänsten relevant högskoleutbildning.

Det är en fördel om du har arbetat i en liknande roll tidigare och har erfarenhet av att arbeta som intern hyresvärd. Du bör ha fördjupad kompetens inom något eller flera av områdena lokalförsörjning, drift och underhåll, projektledning, ekonomisk och juridisk fastighetsförvaltning. Du bör ha god kännedom om lagar, bestämmelser och standarder inom området och vara en god administratör. Du bör ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Arbetet innehåller många kontakter med Svenska kyrkans församlingar i utlandet, medarbetare på kyrkokansliet, leverantörer och fastighetsägare. Det ställer krav på lyhördhet och förmåga att göra långsiktiga avvägningar utifrån nyttan för lokalanvändarna och en långsiktigt hållbar resursanvändning. För att lyckas i jobbet bör du vara en tydlig och inspirerande ledare, god kommunikatör, ha lätt för att skapa goda relationer och god förmåga att arbeta självständigt.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Övriga upplysningar

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med placering i Uppsala.

Arbetet innebär resor både inom Sverige och internationellt.

Mer information om tjänsten lämnas av enhetschef för enheten Fastighetsstöd Christine Löfvenberg 018-16 99 78 christine.lofvenberg@svenskakyrkan.se

Fackliga företrädare Liselotte Rogberg (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Fredrik Lidé (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Vi intervjuar löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan, dock senast 25 augusti

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde enl. ök.
Ort Uppsala