Kyrkokansliet

Du behövs när vi utvecklar framtidens IT-system

Enhetschef, IT drift och infrastruktur, kyrkokansliet Uppsala

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt verkar vi för människors lika värde och rättigheter. Var med i arbetet för något större – för fred, rättvisa och ett hållbart samhälle. Nu söker vi dig som vill hjälpa till att se möjligheterna när vi löser framtidens IT-utmaningar.

Svenska kyrkans IT-sektion utvecklar och ansvarar för hela Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform. Vi försörjer verksamheten med system, utrustning och support som behövs för att kommunicera och hantera medlemsuppgifter, ekonomiska flöden och verksamhetsuppgifter.

Hela IT-området står just nu inför stora möjligheter och utmaningar. Därför stärker vi upp med kompetens och medarbetare på alla våra fem enheter:

• IT-förvaltning
  • IT-drift och infrastruktur
  • Information, support och utbildning
  • IT-utveckling och projekt
  • IT-arkitektur

Som chef för enheten för IT-drift har du ansvar för enhetens verksamhet, budget och personal. Du utgör den taktiska nivån av styrning av relationen med leverantörer och är styrande i riktning och genomförande avseende större förändringar till exempel val av sourcing, nytt nationellt nätverk, anslutningsarbete till nationella IT-tjänster. I ditt arbete har du många kontaktytor inom IT-sektionen, inom övriga kyrkokansliet, samt med stift och församlingar. Din medarbetargrupp innehar hög kompetens och din uppgift som ledare är att ge dem de bästa förutsättningarna.

Vi ser att du har högskoleexamen inom IT, ekonomi eller närliggande relevant område eller att du har motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har övergripande förståelse och arbetslivserfarenhet av IT-infrastruktur och leverantörsstyrning. Exempelvis kan du kan agera bollplank och delta i tekniknära diskussioner, även om du sällan själv är den tekniskt mest kunniga i samtalet.

Som ledare är du bekväm att styra genom mål och du ger din personal förtroende och självständighet inom givna ramar. Du är van att anpassa ditt ledarskap utefter vem du samverkar med eller styr. Meriterande är en styrka i att bygga och vårda relationer. Du är en trygg och erfaren chef och du möter kyrkokansliets ledarkvaliteter väl genom att vara Förebild, Resultatorienterad, Kommunikativ, Utvecklande och Tillitsskapande.

För tjänsten krävs god kommunikationsförmåga muntligt och skriftligt på både svenska och engelska. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Som ett led i vårt kontinuerliga jämställdhetsarbetet hoppas vi extra mycket på kvinnliga sökande.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidaretjänst med placeringsort Uppsala. Anställning föregås av tester och bakgrundskontroll enligt kyrkokansliets rutin för chefsrekrytering. Tjänsten ska tillträdas under hösten/vintern 2021.

Välkommen med din ansökan
Sista ansökningsdag är den 31 oktober 2021, urval och intervjuer kan komma att ske löpande och tillsättning kan ske innan sista ansökningsdag.

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Var med i arbetet för något större

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har.

Svenska kyrkan har 5 miljoner medlemmar och totalt 22 000 anställda i Sverige och utomlands. Överallt verkar vi för människors lika värde och rättigheter. Och för att skapelsen ska må bra.

På kyrkokansliet jobbar ca 400 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Läs mer om Svenska kyrkan på www.svenskakyrkan.se.

Tillträde Snarast enligt överenskommelse
Löneform Fast månadslön