Kyrkokansliet

Vill du arbeta med att stärka både det humanitära och det långsiktiga biståndsarbetet i Ukraina, och stötta våra lokala partner och nätverk i deras livsviktiga arbete i regionen?

Svenska kyrkans vision för det internationella arbetet är helad skapelse och mänsklighet i samhörighet, rättvisa, frihet och fred. Arbetet sker tillsammans med partner i framförallt Afrika, Asien, östra Europa, Latinamerika och Mellanöstern. Det har stor spännvidd, från arbete med långsiktigt utvecklingssamarbete humanitära insatser och påverkansarbete på lokal och global nivå. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer.

Vår verksamhet

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partners över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen. Act Svenska kyrkan är en del av en global biståndsallians med fler än 130 medlemmar i mer än 120 länder. Vi har cirka 100 anställda på huvudkontoret i Uppsala samt på olika ställen runt om i världen och har som en del av Svenska kyrkan en stark lokal förankring runt om i Sverige med tusentals engagerade i församlingar och stift.

Act Svenska kyrkans partner har arbetat i Ukraina sedan tidigt 90-tal, och har sedan februari i år snabbt skalat upp sina humanitära insatser i hela regionen till följd av kriget. Samtidigt stärker vi tillsammans med Lutherska världsförbundet (LVF) koordineringen av kyrkors arbete med flyktingresponsen i Ukrainas grannländer. Vi stödjer också andra lokala partnerorganisationer som bland annat fokuserar på att motverka den ökade traffickingen till följd av kriget.

Nu söker vi en erfaren handläggare som ska ansvara för att samordna och utveckla dessa insatser.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att:

• ansvara för att organisationen levererar enligt uppsatta mål, resultat och avtal.
  • ansvara för att stödja partner i projektens alla faser fram till projektuppföljning
  • leda utvecklingen av insatser inom Ukrainaresponsen tillsammans med partners och kollegor inom Act Svenska kyrkan.
  • följa upp, säkerställa och rapportera resultatuppfyllelse och lärande av programinsatser.
  • följa policyutvecklingen, debatt och delta i nätverkande med andra aktörer inom relevanta områden i relation till Ukrainaresponsen.
  • bidra till innovativa samarbeten, kommunikationsinsatser och finansiering av partnerorganisationers arbete.
  • lyfta med partner förankrade policyfrågor till global policydialog i samarbete med kollegor.
  • samordna med andra handläggare, utsända inom avdelningen och övriga på kansliet i relaterade uppgifter.
  • Främja samverkan inom ACT Alliansen och företräda Act Svenska kyrkan inom ramen för uppdraget.

Vem är du?

Vi tror att du:

• har en akademisk samhällsvetenskaplig utbildning med för tjänsten relevant inriktning, eller motsvarande kompetens inhämtad på annat sätt.
  • har minst tre år dokumenterad god erfarenhet från handläggning av humanitära biståndsinsatser och/eller långsiktigt utvecklingsarbete innefattande resultatstyrning och projektcykelhantering, inklusive relaterad administration och dokumentation.
  • har tidigare erfarenhet av internationellt ekumeniskt samarbete och du känner dig bekväm med att föra dialog i ett internationellt sammanhang, inklusive med religiösa aktörer.
  • har mycket god kännedom om humanitärt bistånd och de humanitära principerna.
  • är van företrädare för en civilsamhällesorganisation eller biståndsaktör, med erfarenhet av dialog med olika biståndsaktörer i internationella sammanhang.
  • har god kunskap om arbete med genusrättvisa och jämställdhet och rättighetsbaserat arbetssätt.

Vidare är du analytisk och har utmärkt stilistisk förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska och har god administrativ förmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar, som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Övrigt

Du kommer att arbeta tillsammans med engagerade och kunniga kollegor både på kontoret i Uppsala och i våra internationella nätverk. Resor förekommer i tjänsten, och ibland även arbete på enstaka kvällar och helger.

Kontoret och den huvudsakliga arbetsplatsen ligger i centrala Uppsala, men delar av arbetsuppgifterna kan också utföras på distans. Tjänsten förutsätter stor flexibilitet, eget initiativtagande och förmåga till ett stundtals högt arbetstempo när arbetsuppgifterna kräver det.

Vi erbjuder

Tjänsten är en visstidsanställning på heltid fram till och med mars 2024.

Vill du veta mer?

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av Henrik Fröjmark, chef för Mellanösternenheten, mejl henrik.frojmark@svenskakyrkan.se och mobil 076 800 01 17.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mejl.

Låter det spännande och du vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan som vi vill ha senast den 27 juni 2022.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Snarast enligt överenskommelse