Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Avdelningen för kyrkoliv söker en handläggare för kyrkomusik.

Avdelningen för kyrkolivs uppdrag är att utveckla och samordna församlings, stifts och nationell nivås arbete med den grundläggande uppgiften, främja ett rikt och mångfaldigt kulturliv samt officiella relationer till andra kyrkor, samfund och religiösa organisationer. I uppdraget ingår att utveckla och samordna Svenska kyrkans hållbarhetsarbete, samhällskontakter, påverkansarbete och företrädarskap. I uppdraget ingår även att främja forskning, teologisk reflektion och bistå med kunskapsbaserade underlag för analys och beslut. Inom detta övergripande uppdrag finns Enheten för pastoral utveckling med ekumenik där den aktuella tjänsten är placerad. Enhetens arbete har fokus på pedagogiskt utvecklingsarbete, kultur och musik, kyrkans gudstjänstböcker liksom ekumenik och interreligiös samverkan.

Dina arbetsuppgifter

Kyrkomusiken med alla dess mötesplatser är bärande och central i Svenska kyrkan. Musiken är ett av de språk som hjälper oss att möta och leva i evangeliet och ana Gud. Det musikaliska arbetet är en integrerad del av församlingens grundläggande uppgift och rymmer en viktig del av Svenska kyrkans ideella medarbetarskap. Kyrkomusiken bär också på ett viktigt arv samtidigt som arbetet vänder sig mot framtiden. Exempel på detta är den pågående processen med att kommande år forma en psalmbok och att ta fram kompletterande musik till kyrkohandboken.

Svenska kyrkan är den största aktören i Sverige när det gäller att gestalta och erbjuda olika former av kulturhändelser, och kyrkomusiken utgör den övervägande delen. Svenska kyrkan samverkar med många andra organisationer och företrädare för musik- och kulturlivet, både nationellt och internationellt.

Tjänsten innehåller en bredd av arbetsuppgifter. Du kommer att bereda ärenden, vidmakthålla och utveckla kontakter inom och utanför kyrkan. Uppgifterna är omväxlande och innebär både snabb operativ hantering och långsikt strategisk planering samt projektledning. Du arbetar både självständigt och i nära samspel med kollegor på kyrkokansliet, medarbetare i stiften och annan samverkan.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen på minst B-nivå och är organist. Du har bred erfarenhet som organist i församling och har du erfarenheter av arbete på stiftsnivå är detta en merit. Du har god kunskap om Svenska kyrkans arbete med musik och kultur i dess olika former liksom kyrkans teologi, historia, arbete och organisation. Du ser sambandet och dynamiken mellan kyrkomusik, pedagogik och teologi.

Du samarbetar bra med andra och kan anpassar din kommunikation till mottagaren. Du har en god analytisk förmåga, kan arbeta med omfattande och varierande material samt formulerar dig väl i tal och skrift. Du är flexibel, har god förmåga att administrera och organisera och kan arbetar med flera uppgifter parallellt. Du behärskar engelska i tal och skrift.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning 100 % med tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer?

För mer information är du välkommen att kontakta rekryterande chef Peter Lindvall på telefon 070-557 35 13.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Uppsala