Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Avdelningen för kyrkoliv söker en forskare.

Avdelningen för kyrkolivs uppdrag är att utveckla och samordna församlings, stifts och nationell nivås arbete med den grundläggande uppgiften, främja ett rikt och mångfaldigt kulturliv samt officiella relationer till andra kyrkor, samfund och religiösa organisationer. I uppdraget ingår att utveckla och samordna Svenska kyrkans hållbarhetsarbete, samhällskontakter, påverkansarbete och företrädarskap. I uppdraget ingår även att främja forskning, teologisk reflektion och bistå med kunskapsbaserade underlag för analys och beslut. Inom detta övergripande uppdrag finns enheten för forskning och analys. Enheten bistår kyrkans alla nivåer med underlag för beslut och verksamhetsutveckling. Vid enheten bedrivs forskning och utredningsarbete i en mångvetenskaplig miljö med fokus på frågor som berör Svenska kyrkans verksamhet i bred mening. I uppdraget ingår också ansvar för insamling och tillgängliggörande av kyrkostatistik, samt samordning av Kyrkokansliets enkätundersökningar och omvärldsanalys.

Läs gärna mer om enhetens verksamhet på www.svenskakyrkan.se/forskning

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta med forskning om frågor av betydelse för Svenska kyrkan. Du kommer också att i olika former arbeta med att bidra till Svenska kyrkans teologiska reflektion och de gemensamma arbetsuppgifterna vid Kyrkokansliet. Arbetet sker i samarbete med övriga medarbetare på enheten och i samverkan med relevanta svenska och internationella forskningsmiljöer.

Vi söker dig som har:

Disputerat i teologi eller religionsvetenskap.

Publicerat forskningsresultat kring frågor av betydelse för Svenska kyrkan.

Det är meriterande om du har:

Inriktning på bibelvetenskap, kyrkohistoria, systematisk teologi eller teologisk etik.

Docentur.

Erfarenhet av mångvetenskaplig forskningssamverkan.

Erfarenhet av att sprida och tillgängliggöra forskningsresultat för en bred publik.

Erfarenhet av att söka och få externa anslag.

Erfarenhet av vetenskapligt redaktionellt arbete.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta rekryterande chef Gunnar Myrberg på telefon 018-182443.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan senast 28 februari.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Uppsala