Kinds pastorat

Sexdrega och Svenljungabygdens församlingar är två av sju församlingar i Svenska kyrkan i Kind och bildar ett verksamhetsområde. De ligger i Svenljunga kommun som är en levande och växande inflyttningsbyggd. Här finns det skolor från förskola till naturbruksgymnasium och ett rikt idrottsliv och mycket vacker natur i och kring tätorterna.

Svenljungabygden och Sexdrega församlingar har just nu tolv anställda i församlingsvården och sex stycken anställda som vaktmästare. Som verksamhetsområdeschef kommer du att leda och fördela arbetet för de som är anställda i församlingsvården i de båda församlingarna och vara direkt underställd kyrkoherden. Du ingår i ledningsgruppen tillsammans med övriga chefer och din placering kommer att vara i Sexdrega. I dina uppgifter kommer också ingå att vara präst med ansvar för gudstjänstlivet ihop med församlingsprästen i Svenljungabygden och församlingsråden i församlingarna.

Vi söker dig som vill vara en kommunikativ ledare och som ser att ledarskapet bygger på tillit och samarbetsförmåga men också handlar om förmågan att lösa problem och att vara tydlig. Du är öppen som person och har inga problem med att fatta beslut men vill gärna lyssna in och göra välgrundade och genomtänkta beslut. Vi söker en strukturerad och självgående verksamhetsområdeschef med tidigare erfarenheter av ledarskap och chefskap. Du är flexibel och när du tar dig an en uppgift, driver du processen i mål. Vi söker också dig som är relationsskapande och väl förankrad i Svenska kyrkans tro och vill vara med och utveckla församlingslivet i församlingarna. Vi står inför stora möjligheter och utmaningar i verksamhetsområdet där t.ex. planerna på en kommande batterifabrik är långt gångna vilket kommer ha stor inverkan på bl.a. inflyttning och hur vi är kyrka i en ny tid.

Medlemskap i Svenska kyrkan är ett krav för tjänsten. B-körkort och tillgång till egen bil är också ett krav för tjänsten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Tjänsten har fått ny förlängd ansökningstid.

Tillträde efter överenskommelse
Löneform månadslön