Nordmalings församling

Med sitt läge mellan Umeå och Örnsköldsvik har Nordmaling vackra havsvyer, fiskrika älvar, levande byar och massor av trevliga människor – och vi som bor och jobbar här är stolta över vår bygd. En riktigt bra plats att bli kyrkoherde på helt enkelt.

För att du ska vara rätt för oss behöver du ha lika delar ordningssinne och sprudlade entusiasm. I en kommun där mer än hälften av invånarna bor i byarna utanför centralorten behöver du också uppskatta de mindre sammanhangen och förstå byagemenskapens betydelse.

I Nordmaling har Svenska kyrkan en tydlig och självklar roll i lokalsamhället och samarbetet med kommunen, föreningslivet, bygdens EFS-grupper och övriga samfund är både gott och omfattande. Att kyrkan legat mitt i byn sedan medeltiden spelar kanske en viss roll men viktigare är att vi enträget jobbar med att vårda relationerna och knyta nya kontakter ute i samhället. Församlingen präglas av ekumeniken och kombinerar ett stort fokus på barn, ungdomar och skola med levande mötesplatser för seniorer. Församlingen har också ett rikt musikliv som vågar ta ut svängarna bortom det traditionella.

Blir du kyrkoherde hos oss får du gå i täten för en lagom stor och väl fungerande församling som står stadigt på egna ben – personalgruppen är stabil och ekonomin i balans. Vi samarbetar nära med våra grannförsamlingar på olika områden men värnar samtidigt om den lokala styrningen och närheten till församlingsborna.

Vi hoppas att du vill bli en del av allt detta och att du med lyhördhet, smittsam glädje, tro, vishet och entusiasm vill leda personalgruppen och hela församlingen vidare. Med det engagemang och den starka entreprenörsanda som finns här kan dina idéer om hur vi som kyrka ska nå ut på nya sätt bli verklighet.

Förutom i centralorten Nordmaling har församlingen kyrkor, kyrkogårdar och gravkapell i Norrfors, Nyåker, Rundvik, och Hörnsjö. Genom samarbeten med EFS, frikyrkor och byaföreningar möter vi också människor i många andra byar i kommunen. I Nordmalings finns det mesta men tack vare vare Botniabanan och E4 tar du dig snabbt till våra större grannkommuner när du så önskar.

Tjänstens omfattning

100 %, tillsvidare

Tillträde

Enligt överenskommelse

Krav

Kyrkoherdeutbildning
B-körkort och tillgång till egen bil

Inger Sellgren, kyrkorådets ordförande: 070-643 67 49
Eva Branzell, vik kyrkoherde: 0930-14505
Peter Werner, facklig representant, KyrkA: 0911-27 41 15
Annelie Brage, facklig representant, Vision: 073-227 43 37

Ansökan

Din ansökan med cv, personligt brev, löneanspråk och en kopia av ditt prästbrev vill vi ha senast 29 augusti. Ansökan lämnas digitalt.

Intervjuer

Nordmalings församling genomför intervjuer löpande så vänta inte med att skicka din ansökan.

Ort Nordmaling
Län Västerbottens län