Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Svenska kyrkan i Norrköping söker en chef för Sjukhuskyrkan och samtalsmottagningen – Diakonicentrum (DC)

Vill du leda och utveckla arbetet inom Sjukhuskyrkan och vår samtalsmottagning för unga? Vill du ha ett kreativt och stimulerande arbeta där du tillsammans med engagerade medarbetare kan göra skillnad? Här finns tjänsten för dig!

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan arbetar med den andliga vården på sjukhuset. Sjukhuskyrkan finns till för patienter, närstående och personal. Medarbetarna på Sjukhuskyrkan arbetar under tystnadsplikt och för inga journaler. Sjukhuskyrkan erbjuder främst stöd, själavård och enskilda samtal.

Diakonicentrum (DC) – samtalsmottagning för unga

Diakonicentrum (DC) är Svenska kyrkan i Norrköpings samtalsmottagning för unga människor mellan 13-30 år. Diakonicentrum har varit i gång sedan 2016. Mottagningens fokus ligger på att erbjuda unga personer samtalsstöd av icke behandlande karaktär. Vi möter alla i ögonhöjd och utgår ifrån varje människas individuella behov. Vi för inga journaler eller anteckningar och all personal har tystnadsplikt. Diakonicentrum samverkar även löpande med både kommun, polis, region och andra samhällsaktörer, t ex genom att samordna insatser som Trygg uppstart samt Trygg student.

Tjänsten

Tjänsten har sin placering i Utvecklingsenheten, som består av kommunikationsavdelningen, Diakonicentrum (DC), Sjukhuskyrkan, Kyrkans krisstöd, Kyrka – Polis i samverkan, Naturkyrkoenheten samt Norrköpings pastorats förskolor. Du rapporterar direkt till chefen för Utvecklingsenheten och du ingår i Utvecklingsenhetens ledningsgrupp. Du är placerad i Sjukhuskyrkans lokaler på Vrinnevisjukhuset.

I rollen som chef för Sjukhuskyrkans och Diakonicentrums verksamheter ingår att leda och utveckla de två enheterna, inte minst gällande samverkan, både inom den egna organisationen samt externt mot t ex region och kommun. Du är chef för tillhörande personalgrupp som består av 4 personer med kompetenser såsom socionom, diakon och präst. Du kommer även att vara en del av det operativa arbetet, främst inom Sjukhuskyrkans verksamhet. Du ingår även i kyrkans krisstödsgrupp där viss helgtjänstgöring samt beredskap ingår.

Utbildning och erfarenhet

Du har en adekvat akademisk utbildning samt chefs- och ledarskapserfarenhet. Vi ser gärna att du är vigd präst eller diakon i Svenska kyrkans ordning men vi är öppna för sökande med annan adekvat utbildning och erfarenhet. Du är trygg i ditt ledarskap och klarar av och tycker om att ha många bollar i luften samtidigt. Du har tidigare erfarenhet av verksamhetsledning och personalansvar.

Du är trygg, ansvarstagande och flexibel – samtidigt som du stimuleras av nya utmaningar och kontakter. Vi ser att du är kommunikativ, drivande och ser lösningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi förutsätter att du delar Svenskakyrkans värdering om allas lika rättigheter.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde våren 2024 eller efter överenskommelse. För tjänsten krävs körkort och tillgång till bil.

Information

Mer upplysningar om tjänsten lämnas av Caroline Hoffmann, chef för utvecklingsenheten, tel. 011-24 10 65.

Facklig företrädare för Vision är Gustaf Johnsson, tel. 011-24 12 64 och för SSR Eva Wenehult, tel. 013-30 35 07. Kontakt med KyrkA sker via ombudsmannajouren, telefon 08-441 85 60 (vardagar 9-12) eller mail forhandlingsavdelningen@kyrka.se

Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2024.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län