Göteborgs domkyrkopastorat

Domkyrkan ligger i hjärtat av Göteborg och domkyrkoförsamlingen är en av sex församlingar i
Göteborgs Domkyrkopastorat. Varje dag besöks Domkyrkan av hundratals människor för att få
njuta av stillhet, bön och gudstjänster. Här förenas tradition med förnyelse i vardag
och högtid. I kyrkans gudstjänster och konserter ljuder tonerna från det rika
musiklivet med körer, goda instrument och många gästande musiker. I centrum står
söndagens högmässa där vi tillsammans får hämta kraft inför veckan som kommer.

I Göteborgs domkyrkoförsamling är musiken tillsammans med gudstjänsterna prioriterade områden. Vi har en lång tradition av körsång för barn och unga och ett körarbete som präglas av ett undervisande förhållningssätt

Till Göteborgs Domkyrkopastorat sökes Körledare, 50%

Ditt uppdrag

Du kommer vara en av tre personer i ett körledarteam som arbetar med Goss- och Flickkörerna. Ditt huvudansvar blir två gosskörsgrupper som i dagsläget repeterar på onsdagskvällar.

Körverksamheten är en helhet och du kommer därför också att över tid lära känna de övriga körgrupperna då du kommer arbeta nära och tillsammans med deras körledare.

Verksamheten präglas av struktur, långsiktighet och förutsägbarhet såväl gentemot den som arbetar med körerna som körsångarna och deras familjer. Ett detaljerat repetitions- och konsertschema finns på plats i god tid inför varje terminsstart.

Du följer med dina körgrupper på läger och resor (1-2 helger per termin) och leder dem i konserter och högmässor. Du har också ett nära samarbete med den präst som är knuten till körerna och det nätverk av ideella vuxna, så kallade ”körmammor”, som finns runt varje körgrupp.

Du arbetar tillsammans med de övriga körledarna kring metodutveckling och repetitionsplanering där ni tillsammans formar en musikalisk vision för verksamheten.

Du samarbetar också med övriga kyrkomusiker inom församlingen (domkyrkoorganist, domkyrkokantor mfl).

Som körledare i domkyrkoförsamlingen är du anställd i ett pastoratet, men har din hemvist i Domkyrkoförsamlingens arbetslag. Du delar intresset för gudstjänstlivet och vill vara med och utveckla vår högmässa som blandar tradition med ett modernt tilltal.

Dina kvalifikationer

Du har god inblick och förankring i den västerländska konstmusiken, har god liturgisk medvetenhet och erfarenhet av att arbeta med kyrkoårsbunden verksamhet.

Du har egen fördjupad erfarenhet av körmusik och körsång. Du är trygg i att leda, dirigera och ackompanjera repetitioner och konserter.

Du har körledarerfarenhet och ett genuint intresse för undervisning.

Du har en eftergymnasial musikalisk yrkesutbildning/högskoleutbildning, gärna med inriktning mot körmusik.

Det är meriterande med fördjupningsutbildning inom kyrkomusik, sång, dirigering och/eller körmetodik.

Du är öppen för användning av digitala hjälpmedel i körarbetet då sådana moment förekommer och är del av vårt arbetssätt.

Du är medlem i Svenska kyrkan och delar dess värderingar.

Dina egenskaper

Körsång är samarbete. Du är bra på att leda, lyssna och lära.

Du är van vid att samverka med andra, du är flexibel men också trygg i din yrkesroll som körledare och kan självständigt driva den del av verksamheten du har ansvar för.

Rekryteringsprocessen

Urvalsprocessen sker i två steg. Intervjuer sker 15 april, för och eftermiddag, och en provlektion för en av våra körgrupper sker 23 april på eftermiddag/kvällstid

Lektionen ska innehålla:

- uppsjungningsövning/tonbildningsövning

- ett instuderingsmoment

- ett sångmoment som du leder från pianot

- ett sångmoment där du dirigerar

Noter till stycken du ska arbeta med under lektionen skickas ut i samband med kallelse till provtillfälle.

För mer information

Församlingsherde/ rekryterande chef:

Susanne Olbing tel. 072-217 34 28, mail susanne.olbing@svenskakyrkan.se

Facklig representant:

Maria Wall, Sveriges Lärare, tel 076-142 52 49, mail maria.wall@sverigeslarare.se

Anställningens omfattning Deltid
Tillträde snarast