Kalmar Pastorat, Kalmar domkyrkoförsamling

Guide i Kalmar domkyrka

För att vara guide i Kalmar domkyrka söker vi en person som är utåtriktad, har goda kommunikationsfärdigheter och en passion för att dela och förmedla kyrkans rika kulturella arv.

Arbetsuppgifterna som guide i Kalmar domkyrka inkluderar:

• Att genomföra dagliga schemalagda guidade turer på både svenska och engelska för besökare i alla åldrar.
  • Att välkomna besökare och vara till hands i kyrkorummet för att besvara frågor om kyrkan.
  • Att assistera vaktmästaren med mindre städning och organisering av kyrkorummet.
  • Att leda dagliga böner samt vara behjälplig under gudstjänster, högmässor och eventuellt även under konserter.

Förkunskap om Kalmar domkyrka och Kalmar stads historia är inte ett krav då relevant material kommer att tillhandahållas innan tjänsten påbörjas, men är meriterande.

Tjänsten är tidsbegränsad till 8 veckor mellan v.26-v.33.

Kontaktperson: Kristina Lindberg, Kyrkvaktmästare Kalmar domkyrka, 0480-42 14 34

Sista ansökningsdag: 8 april 2024

Anställningsform Sommarjobb/Säsongsanställning