Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Är du vår nya pedagog med ansvar för arbetet med Kyrka–Idrott? Har du ett intresse för samverkan på många olika arenor? Låter det spännande att knyta och upprätthålla kontakter med föreningar och företag. Här finns tjänsten för dig!

Om tjänsten

I tjänsten ingår pedagogiskt arbete i församlingens olika verksamheter för barn, ungdomar och konfirmander. Du arbetar även på många av Norrköpings olika idrottsarenor för att skapa och bygga relationer med människor. Du arbetar med värdegrundsfrågor och idealitet.

Under det första året kommer fokus i tjänsten främst att ligga på det pedagogiska arbetet i församlingens arbete med barn och familj för att sedan succesivt övergå till tjänsten med huvudansvar för Kyrka-Idrott.

Tjänsten är placerad i Klockargården i stadsdelen Klockaretorpet men tjänstgöring sker vid behov i hela Borgs församling. Kvälls- och helgarbete ingår i tjänsten.

Utbildning och erfarenhet

• Vi vill att du har en församlingspedagogutbildning eller en liknande kompetens.
  • Du har några års erfarenhet av församlingsarbete i Svenska kyrkan och du har tidigare erfarenhet av arbete i eller med föreningar.
  • Vi ser gärna att du har en projektledarutbildning och tidigare erfarenhet av att driva projekt.
  • Vi tänker att du är idrottsintresserad och bekväm med att möta människor på andra arenor.
  • Du är utåtriktad och social och har förmågan att arbeta både i team och självständigt.
  • Du har ett eget driv och förmåga att ta eget ansvar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi förutsätter att du tillhör Svenska kyrkan och delar dess värderingar. För tjänsten krävs körkort och tillgång till bil.

Om församlingen

Borgs församling är en av fyra församlingar inom Norrköpings pastorat. Hos oss får du möjlighet att vara en del i ett stort och härligt arbetslag på cirka 30 anställda medarbetare och många ideella och förtroendevalda. Församlingen har ca 18 000 kyrkotillhöriga och består av både stad och landsbygd, äldre kyrkor och moderna kyrkobyggnader och församlingslokaler.

Anställningsform och tillträde

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 %. Tillträde på tjänsten 19 augusti 2024 eller efter överenskommelse.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län