Luleå Stift

Stiftsorganisationens målsättning är att skapa förutsättningar för en modig diakoni i våra församlingar. Vill du vara en viktig del i detta arbete?

Vi söker en engagerad stiftsdiakon som brinner för att främja och utveckla diakonalt arbete inom Luleå stift. Tjänsten innebär ett övergripande och samordnande ansvar för att stödja församlingarna i deras diakonala uppdrag.

Tjänsten är placerad i Luleå alternativt Skellefteå.

ARBETSUPPGIFTER

Som stiftsdiakon kommer du att arbeta med att stödja församlingar i deras diakonala arbete med fokus på diakonalt utvecklingsarbete och särskilt frågor rörande social hållbarhet, demokrati, mänskliga rättigheter och ekonomisk utsatthet. Du kommer att vara delaktig i arbetet med församlingsinstruktioner och visitationer. En viktig del i arbetet är att vara företrädare för Svenska kyrkan och stiftsorganisationen i olika interna och externa sammanhang.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som är utbildad och vigd diakon i Svenska kyrkan och har gedigen erfarenhet av församlingsarbete. Du har dokumenterad erfarenhet att driva utvecklingsarbete.

Då processerna som du ska arbeta med sträcker sig över lång tid är det viktigt att du kan organisera och strukturera ditt arbete samt sätta upp mål på både kort och lång sikt samt slutföra det du påbörjat. Förmåga att skapa tillit, bygga och upprätthålla hållbara relationer är grundläggande för samarbete och gemenskap med församlingarna och det diakonala arbetet. Du har en pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav då det i tjänsten ingår resor runt om i stiftet.

VAD KAN LULEÅ STIFT ERBJUDA DIG?

Som stiftsdiakon hos oss blir du en del av en mångfacetterad organisation med kompetenta kollegor inom olika områden. Vi erbjuder en varierande och stimulerande arbetsmiljö med möjlighet till eget initiativ och ansvarstagande. Dessutom erbjuder vi goda arbetsvillkor och möjlighet att balansera arbete och privatliv.

Svenska kyrkan i Luleå stift omfattar hela Norr- och Västerbottens län. Stiftsorganisationen vill ge bästa tänkbara stöd till församlingar och pastorat i syfte att bidra till ett levande församlingsliv.  Vi är ett kompetenscentrum med 65 medarbetare med verksamhet centralt i Luleå, Skellefteå och Umeå.

ÖVRIGT

Tjänsterna är tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Placering:                           Luleå eller Skellefteå

Kontaktperson:

• Anders Sandberg, rekryterande arbetsledare och  verksamhetsansvarig stiftsadjunkt, 0910-725735
  • Åsa Wiik Sandlund, verksamhetsansvarig stiftspedagog, 0920-264703

Välkommen med din ansökan senast den 16 maj 2024!

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Ort Luleå
Län Norrbottens län