Tanums Pastorat

Beskrivning

I norra Bohuslän möts kust och inland med karga klippor och djupa skogar, tillsammans bildar de ett unikt landskap med en av världens vackraste skärgårdar. Området kan också stoltsera med de bäst välbevarade hällristningarna i världen, vikingalabyrinter och ståtliga kustnära kyrkor och sockenkyrkor, alla speciella i sitt slag. Tanums pastorat är med sina 7 församlingar, sina 12 kyrkogårdar och 55 fastigheter närvarande i hela kommunen och gemensamt bygger vi framtidens kyrka utifrån vårt grunduppdrag och pastoratets prioriterade områden i församlingsinstruktionen: gudstjänst, diakoni och hållbarhet.
I pastoratet finns ett stort utbud av aktiviteter, bland annat arbetar pastoratet med integrationsarbete, ungdomsgrupper och ett diakonalt center som fokuserar på samtal, själavård, grön rehab med odlings bäddar och växthus, secondhandbutik, caféverksamhet samt aktiviteter för barn. Cirka 30 personer är anställda i Tanums pastorat och de har sina arbetsuppgifter i anslutning till de sju församlingarna, på kyrkogårdarna eller på pastoratets kansli.

Vi söker nu en kyrkoherde som är en teologiskt reflekterande person och har förmåga att kombinera det teologiska uppdraget med en strategisk och operativ verksamhetsstyrning.  I ditt arbete som kyrkoherde blir en av dina främsta uppgifter att tillsammans med medarbetarna, ideella och förtroendevalda att driva arbetet med att utveckla pastoratets församlingsliv, genom samverkan mellan de sju församlingarna samt att tillsammans med kyrkogård och - fastighetschefen driva och utvecklar det övergripande arbetet gällande pastoratets fastighetsbestånd. En av de viktigaste kvalifikationerna för pastoratets nästa kyrkoherde är att ha goda kommunikativa förmågor samt att vara bekväm med att fatta beslut.
Som kyrkoherde i Tanums pastorat krävs också att du har ett intresse för de administrativa processerna och en förstående för ekonomi och budgetarbete.

• Prästvigd enligt kyrkans ordning
  • Genomförd behörighetsgivande utbildning för kyrkoherde 15 p, kyrkans utbildningsinstitut alternativt motsvarande utbildning  som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
  • Är en reflekterad teolog, som vill söka vägar framåt i mötet mellan kyrkan och samhället.
  • Är utåtriktad och bekväm i sociala sammanhang
  • Kunskap om ekonomiska och administrativa processer.
  • Har en strategisk förmåga och kan ha ett brett perspektiv på frågor.
  • Leder och motiverar andra på ett  tillitsbaserat sätt.
Tillträde 1 augusti 2024 eller efter överenskommelse
Löneform månadslön