Norrköpings pastorat

Svenska kyrkan i Norrköping består av fyra stora församlingar, kyrkogårdsverksamheten, kansliet och utvecklingsenheten. Hos oss jobbar ca 250 medarbetare, drygt 100 förtroendevalda och hundratals ideella medarbetare. Tillsammans brinner vi för att bidra till ett gott liv för alla i Norrköping. Vi är måna om en god arbetsmiljö och jobbar för att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och gemenskap. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Läs gärna mer om vår verksamhet: www.svenskakyrkan.se/norrkoping

Kyrkomusiker till Borgs församling

Nu kan vi erbjuda en tjänst med stort fokus på orgelspel och kör. Du spelar i gudstjänster och vid förrättningar, du medverkar i musikgudstjänster och konserter. Du leder två härliga körer. Välkommen till oss!

Om tjänsten

Som kyrkomusiker i Borgs församling vill vi att du delar intresset för gudstjänstliv och bidrar till en helhetsupplevelse i kyrkorummet. Vid kyrkliga handlingar vill vi skapa meningsfulla sammanhang i människors livsskeden. Vi strävar efter utrymme för kreativitet, att tillvarata kompetens och möjliggöra fortbildning.

I församlingen finns olika typer av instrument: på Skogängsgården (Skärblacka) har vi en digital orgel, i Kullerstad kyrka finns en orgel byggd av Åkerman & Lund och i Vånga kyrka finns en fantastisk tvåmanualig orgel byggd av Marcusson & Son (21 stämmor).

Du arbetar främst med gudstjänster, förrättningar och körverksamhet. I tjänsten ingår att leda två körer, en kyrkokör och en barnkör. Kyrkokören är en ambitiös och härlig blandad kör och barnkören är en lågstadiekör. Du deltar i påsk- och julspel, i konfirmandverksamhet, soppluncher och barngrupper. I tjänsten ingår även att planera för/medverka vid musikgudstjänster och konserter, att arbeta i projektform i samband med till exempel lucia och att, tillsammans med övriga medarbetare finnas med vid olika typer av samverkansarrangemang.

Du har din huvudsakliga tjänstgöring i Skärblacka och Vånga men du tjänstgör även vid förrättningar och gudstjänster i hela församlingen.

Erfarenhet och utbildning

• Du har erfarenhet av arbete med både barn- och vuxenkör.
  • Du är pedagogisk i arbetet med orgelelever och i undervisande sammanhang.
  • Du har en stabil förankring i Svenska kyrkan och några års erfarenhet av församlingsarbete.
  • Vi ser med fördel att du har en kyrkomusikerexamen på A- eller B-nivå. Men en utbildning på C-nivå kopplat till erfarenhet och sökprofil beaktas då vi ser till personlig lämplighet i relation till uppdraget.
  • För tjänsten krävs att du har körkort och tillgång till egen bil.

Om församlingen

Borgs församling är en av fyra församlingar inom Norrköpings pastorat. Hos oss får du möjlighet att vara en del i ett stort och härligt arbetslag på cirka 30 anställda medarbetare och många ideella och förtroendevalda. Församlingen har ca 18 000 kyrkotillhöriga och består av både stad och landsbygd, äldre kyrkor och moderna kyrkobyggnader och församlingslokaler.

Anställningsform och tillträde

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde 2 september 2024 eller efter överenskommelse.

Mer upplysningar om tjänsten lämnas av:

Kyrkomusiker/arbetsledare Maria Tillberg tel. 011-24 11 36, maria.tillberg@svenskakyrkan.se Församlingsherde Lena Bohman, tel. 011-24 11 01, lena.bohman@svensakyrkan.se.

Vi tillämpar provspelning i rekryteringsprocessen.

Välkommen med din ansökan senast den 26 maj 2024.

Ort Norrköping
Län Östergötlands län