Södertälje pastorat, Kyrkogårdsförvaltningen

Svenska kyrkan har på uppdrag av svenska staten ett ansvar för att gravsätta människor som är folkbokförda i Sverige. Begravningsverksamheten styrs utifrån flera lagstiftningar bland annat begravnings-, förvaltningslagen.  Södertälje kyrkogårdsförvaltning är en del av Södertälje pastorats organisation. Kyrkogårdsförvaltningen omsätter cirka 43 miljoner kronor per år. Inom förvaltningen finns det 6 kyrkogårdar med totalt cirka 18 000 gravplatser. Inom kyrkogårdsförvaltnings begravningsområde finns det möjlighet att gravsätta både urnor och kistor. Det finns också separata begravningsområden utsedda för t.ex. muslimer och mandéer. Kyrkogårdsförvaltningen är under sommarsäsong (april-november) cirka 45 anställda medan helårsanställda endast är cirka 20 stycken. Kyrkogårdsförvaltning är en trivsam och mångkulturell arbetsplats där fokus ligger på att tillsammans lösa arbetsplatsens uppdrag. Arbetsgivaren erbjuder även hälsobefrämjande insatser så att de anställda kan få må bra i kroppen både på arbetet och på sin fritid.

Arbetsuppgifter, dina kompetenser och din personlighet

I administratörsrollen arbetar du dagligen med att svara i telefon under våra telefontider. Den återkommande kontakten med människor står i fokus och du behöver vara en serviceinriktad person som vill hjälpa andra med deras frågor och funderingar. En förmåga som du behöver besitta är att kommunicera med alla de olika personer som kontaktar oss via mail, telefon eller på plats. Du behöver känna dig bekväm med att använda telefonen som ditt främsta arbetsverktyg. Inkommande samtal kan handla om att serva begravningsbyråer med begravningsbokningar samt gravsättningar men även privatpersoner med deras frågor och funderingar kring gravplatser eller annat som rör begravningar eller kyrkogården.

Det är väldigt viktigt att du klarar ett högt arbetstempo och samtidigt är en noggrann person som arbetar strukturerat då många av våra arbetsuppgifter saknar utrymme för större misstag. I arbetet ingår även en hel del självständigt arbete vilket betyder att du behöver ha förmågan att prioritera ditt arbete utefter verksamhetens behov.

Du kommer arbeta i ett litet team av erfarna kollegor som leds av en teamledare vilken fördelar och leder det dagliga arbetet. Det är viktigt att du är en lagspelare som förstår vikten av gott samarbete då alla inom administrationen hjälps åt med det dagliga arbetet. Detta ställer även krav på att du ska vara beredd att växla fokus för att prioriteringen kan komma att förändras inom den dagliga verksamheten. Din lyhördhet, uppfattningsförmåga samt vilja att lära nytt är viktig eftersom vi dagligen hanterar många olika typer av ärenden hos oss.

Vi tror att din grundinställning till livet är positiv eftersom vi bland annat möter människor i sorg. Kyrkogårdsförvaltningen lägger även stor vikt vid hur väl du besitter kommunikationsförmågan i grupp då alla i teamet är beroende av varandra. Vi tror också att du är en lösningsfokuserad person som förstår vikten av att bidra till teamets utveckling.

Urval och intervjuer sker löpande även innan ansökningstiden gått ut så vänta inte med att söka tjänsten.

Krav:

• Erfarenhet av administrativt arbete
  • Flytande svenska i både tal och skrift
  • B-körkort

Meriterande: