Svenska kyrkan i utlandet finns i 24 länder runt om i världen. Uppdraget är att finnas till för svenskar som befinner sig utanför Sveriges gräns. Vare sig man är ute på resa, arbetar eller bor utomlands behöver man ibland en fast punkt i tillvaron där man känner sig hemma och får tala sitt modersmål. En plats där man kan möta nya vänner och uppleva gemenskap och trygghet men också, inte minst viktigt, dela sorg och få stöd i svåra stunder. Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som en församling i Sverige. Gudstjänsten står i centrum och omsorgen om medmänniskan är en viktig del i arbetet. Personal och frivilliga besöker även svenskar på sjukhus, ombord på båtar och i fängelser.

Svenska kyrkan i Berlin söker en komminister/mobil präst Europa

Vår verksamhet

Svenska Victoriaförsamlingen har funnits i Berlin i 120 år. Under årens lopp har församlingen visat mod och civilkurage i Berlins omvälvande historia. I dagsläget tar församlingen emot omkring 80.000 besökare varje år. Kyrkan är en naturlig träff- och mötespunkt. Gudstjänsten är församlingens nav.

Församlingen har samarbete med svenska organisationer och företag, och är huvudman för Svenska Skolan i Berlin, vilken har sin verksamhet i församlingens lokaler. Detta, såväl som församlingens förskola, ger en stor kontaktyta med barn och föräldrar.

Tillsammans bildar anställd personal och många ideella ett stort arbetslag.

Läs gärna mer om församlingen på www.svenskakyrkan.se/berlin

Dina arbetsuppgifter

Svenska kyrkan söker en präst med placering i Berlin. Tjänsten innebär tjänstgöring i Berlin samt resor till andra orter i Tyskland och i Europa.

Uppgifterna är sedvanliga prästuppgifter inom ramen för församlingens grundläggande uppgifter. I uppdraget ingår också att tillsammans med ideella på olika platser i Europa fira gudstjänst, utöva diakoni, mission och undervisning.

Dina kvalifikationer

Vi söker en präst som arbetat som präst minst 5 år efter prästvigning i Svenska kyrkan och som lever och förmedlar andlig och liturgisk fördjupning; som vill fortsätta att bygga gudstjänstfirande församling, daglig bön och andlig fördjupning, själavård och bikt, utveckla spiritualitet med kultur och musik, fortsätta fördjupa retreater och pilgrimsvandringar.

Du är kaplan och samordnare för den struktur som håller på att byggas upp kring diakonal grupp, lekmannagrupp, ekumenisk grupp, gudstjänstgrupp samt kyrkvärdar.

Du är socialt utåtriktad och har lätt att skapa kontakter. Du är en entreprenör som vill vara med och utveckla kyrkans arbete. Du gläds åt att skapa entusiasm och engagemang både hos anställda och frivilliga.

Du har förmågan att företräda kyrkan i olika typer av möten och sammanhang i såväl i det enskilda samtalet, som med grupper och i ekumeniska sammanhang.

För tjänsten krävs körkort B och det är en fördel om du kan tyska.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Anställningen är en lokal tillsvidareanställning, vilket innebär att kyrkorådet i Berlin är arbetsgivare.

Tillträde till tjänsten är hösten 2024. Intervjuer är planerade att genomföras under sommaren.

Eftersom samtliga anställda inom Svenska kyrkan i utlandet arbetar med barn och ungdomar kommer arbetsgivaren begära utdrag ur belastningsregistret av slutkandidaten. Sökande ska själv beställa utdraget via Polisens hemsida. Observera att handläggningstiden är ca 2 veckor.

Vill du veta mer?

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till:

Kyrkoherde Pamela Garpefors: +491731923324 eller +46 76-644 46 57

Kyrkorådsordförande Johan Wallgren: +49 151 54416893

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan som ska innehålla, CV, personligt brev och kopia av prästbrev.

Din ansökan skickas till pamela.garpefors@svenskakyrkan.se

Senast den 15 juli 2024 behöver vi din ansökan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Ort Berlin
Land Tyskland