Södertälje pastorat, Södertälje församling

Södertälje församling söker en ny Församlingsherde 100%

Vill du tillsammans med oss bidra till utveckling både inom Södertälje församling och i pastoratet som helhet?  Södertälje församling är en stadsförsamling med fem kyrkorum, varav den medeltida S:ta Ragnhilds kyrka i Södertälje centrum utmärker sig som pastoratets huvudkyrka med böner och gudstjänster nästan varje dag under året. I församlingen bor omkring 50 000 personer, varav drygt 13 000 är medlemmar i Svenska kyrkan. Majoriteten av invånarna har en bakgrund i de ortodoxa kyrkorna. Församlingen har därför en stark ekumenisk prägel.

Som församlingsherde i Södertälje församling har du stark delegation med ansvar för verksamheten, vilket även inbegriper budgetansvar och arbetsmiljöansvar för de anställda inom församlingen. Ditt ledarskap bygger på tillit, trygghet och engagemang. Du är trygg i din roll som chef och ledare och har ett coachande förhållningssätt som bidrar till en öppen och inkluderande arbetsmiljö.  Du är strukturerad och van att arbetsleda ett större arbetslag. Du är underställd kyrkoherden, ingår i pastoratets ledningsgrupp och står i dina uppgifter i nära relation till Församlingsråd och förtroendevalda. Vi söker dig som är trygg i din tro och har förmåga att kommunicera den. Du trivs i rollen att stötta, leda och motivera dina medarbetare. Din integritet och din förmåga att väga samman komplexa frågor är en naturlig del i ditt ledarskap. Det finns både utmaningar och stor potential i församlingsarbetet.

• Chef och ledarerfarenhet
  • Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
  • Ekonomisk kunskap och förståelse
  • Kunskap inom arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor
  • God kännedom om personalfrågor
  • Förankring i svenskkyrklig tro och öppen för andra kristna traditioner
  • Prästvigd

Utbildningar

• Chefs- och ledarutbildning, gärna Svenska kyrkans kyrkoherdeutbildning eller annan likvärd ledarskapsutbildning.

Övrigt

Vi sitter på en central adress i Södertälje med bra tåg och bussförbindelser. Intervjuer sker under vecka 43 och med domkapitlet den 28 oktober. Domkapitlets yttrande sker den 14 november. Tillträde enligt överenskommelse. I den här rekryteringen kan vi komma att använda oss av tester och bakgrundskontroll. Körkort och tillgång till egen bil är ett krav. Utdrag ur belastningsregistret ska lämnas.

Tillträde enligt överenskommelse
Ort Södertälje