Kyrkokansliet

PROGRAMSAMORDNARE för Colombiaprogrammet
Enheten för Asien och Latinamerika, Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partners över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen. Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda i Uppsala och runt om i Sverige finns tusentals engagerade i församlingar och stift. Globalt, framförallt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med lokala kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer, människor som få andra når. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer. Act Svenska kyrkans finansierar sin verksamhet främst genom gåvor och institutionella medel från SIDA och EU. 2020 var den totala omsättningen 447,5 miljoner kronor varav 154,5 miljoner kronor var gåvor.

Läs gärna mer i Act Svenska kyrkans strategiska plan.

Enheten för Asien och Latinamerika har till uppdrag att förvalta och utveckla Act Svenska kyrkans arbete i de två regionerna. Vi är 12 personer i enheten som på olika sätt ansvarar för programverksamheten i Centralamerika, Colombia, Haiti, Pakistan, Indien, Myanmar och Filippinerna. Programmen spänner över ett flertal av Act Svenska kyrkans tematiska områden.

Vi söker nu en programsamordnare på heltid med inriktning på insatser inom programmet för Myanmar. Verksamheten omfattar både utvecklingssamarbete och kyrkosamverkan med ett specifikt fokus på policyområdena Rättvis fred och Rättvis och hållbar försörjning, med stark genusintegrering.

Som programsamordnare ska du verka för att enheten levererar enligt de mål och tematiska områden som beslutats för landprogrammet i Colombia, och ansvarar för samordning av avtalsefterlevnad, resultatuppfyllelse, ansvar och kvalité i planering, budgetering, uppföljning och rapportering (PMER) av programmet. Du ska också utveckla programmet inför framtiden, i samråd med den regionala representanten och programpersonal på plats i Colombia samt med övrig personal på Act Svenska kyrkans kansli i Uppsala.

Regelbundna resor ingår i normala fall i tjänsten med upp till 25 dagar per år. Arbetet på Kyrkokansliet i Uppsala sker i öppen och flexibel kontorsmiljö.

Du har en akademisk examen inom relevant område. Du har dokumenterad erfarenhet från resultatstyrt utvecklingssamarbete, med programverksamhet, resultatstyrning och projektcykelhantering, inklusive relaterad administration och dokumentation.

Du har välrenommerad erfarenhet av att föra dialoger i internationella sammanhang, och känner dig bekväm med att föra dialog i ekumeniska sammanhang och med religiösa aktörer. Du behöver god analytisk och stilistisk förmåga samt utmärkta kunskaper i spanska, engelska och svenska i såväl tal som skrift.

Vi ser gärna att du har arbetat i eller med Latinamerika och helst Colombia, gärna i fält, samt praktisk erfarenhet av tillämpning av arbete relaterat till rättighetsbaserat arbete för rättvis fred och genusrättvisa. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Vips Online och med Act Svenska kyrkans PMER/L-verktyg.

Du förutsätts vara noggrann och ansvarsfull, ha god administrativ förmåga och förmåga att leverera inom fastställda ramar och tidsplaner. God samarbetsförmåga är nödvändig, liksom att vara flexibel och lösningsorienterad, med förmåga att anpassa tempot när arbetsuppgifterna så föranleder. Arbetet sker med en hög grad av digitalisering så du måste ha mycket god datorvana.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Tillträde
Tjänsten är ett vikariat på 100 % med tillträde 1 december 2021, till och med 31 december 2022.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Karin Bodin, tel. 0730 48 13 55.

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 4 oktober 2021

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde December 2021