Borås

Beskrivning

Vi söker dig som vill ha en prästtjänst som är riktad mot studenter och enskilda samtal. 40 procent av tjänsten innebär arbete som studentpräst på Högskolan i Borås, 20 procent ligger i pastoratets samtalsmottagning och resterande 40 procent utgörs av traditionellt församlingsarbete.

Du tillhör enheten UKS - Utveckling, kommunikation och samhälle. Här finns mycket av pastoratets utåtriktade arbete. Utöver studentprästen finns här också Sjukhuskyrka på SÄS, häktes- och fängelsepräst, verksamhetsutvecklare, pastoratets kommunikatörer, Bokningscentral med reception och vår IT-samordnare.

Du är en själavårdsresurs för högskolans studenter och du arbetar för att knyta strategiska kontakter med högskolan. Du arbetar med att integrera studentarbetet med församlingsarbetet i Caroli kyrka.

I tjänsten ingår även traditionellt församlingsarbete där fokus ligger på gudstjänster. Du kommer tillsammans med dessa arbetsuppgifter även ha fasta tider i pastoratets samtalsmottagning.

Du har teologisk utbildning och behörig att vara präst i Svenska kyrkan. Det är meriterande om du har vidareutbildat dig i själavård, eller annat som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.

Vi ser gärna att du har ett intresse för samhällsfrågor och några års erfarenhet som präst.

För att vara aktuell för tjänsten vill vi att du visar lojalitet mot pastoratets församlingsinstruktion Vävd av många och att du har dialog med ansvarig chef på högskolan.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 1 september eller enligt överenskommelse.

Upplysningar

För mer information om tjänsten, kontakta:

Magnus Abrahamson, Avdelningschef UKS, Tel. 033-17 95 55

Ansökan

Bifoga CV, personligt brev, utbildningsbevis, vigningsbrev och andra betyg och intyg relevanta för tjänsten.

Sista ansökningsdag är den 12 januari 2022.

Intervjuer kommer att genomföras löpande

Tillträde 1 mars 2022 eller enligt överenskommelse
Löneform månadslön