Borås Pastorat, Gemensam administration

Beskrivning

Vi söker en Ekonom till vår nya administrativa avdelning. Här kommer pastoratets administration att samlas och tillsammans med vår Avdelningschef arbeta för att gemensamt ge pastoratet det bästa stödet i uppgifter inom ekonomi, arkiv, diarium, kyrkobokföring, begravningsadministration, IT, församlingsadministration, personal- och löneadministration.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om att stödja organisationens olika verksamheter, ledningsgrupp och kyrkoherde gällande ekonomiska frågor. Du har regelbundna kontakter med personer både inom och utanför pastoratet kopplat till frågor kring ekonomi.

Du ansvarar för att säkerställa rutiner, struktur och system för budget, prognoser, resursfördelning, redovisning och uppföljning, avstämning och redovisning av konton, projekt, gåvor, anläggningsregister m.m.

Du har kontakt med revisorer och är delaktig vid revision. Du driver arbetet med prognoser, budget och bokslut. Det kan handla om frågor som särkostnadsbudget, årsredovisning, särredovisning och verksamhetsuppföljning.

Du bevakar organisationens intressen inom området och vid behov kommunicerar du med externa parter såsom Skatteverket, bank, begravningsombud och andra intressenter. I ditt ansvar ligger även att rapportera uppgifter till exempelvis Statistiska centralbyrån och kyrkans interna kollekt- och betalsystem.

Du ska ha relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Du har flera års erfarenhet av arbete med ekonomi, gärna från Svenska kyrkan, annan idéburen verksamhet eller politiskt styrd organisation. Vidare krävs att du har erfarenhet från arbete med ekonomi och ekonomiprogram. I Borås pastorat använder vi Aveny.

Som person är du noggrann, strukturerad, pedagogisk och har god kommunikationsförmåga. Detta är viktiga egenskaper då du har ansvar för att ta fram, sammanställa samt leverera korrekta uppgifter och underlag i tid. För att genomföra dessa uppgifter behöver du ha goda kunskaper i Office-paketet, främst i Excel, Word och PowerPoint. Du uttrycker dig enkelt och tydligt i tal och skrift på svenska.

För att passa i rollen är du bekväm med att arbeta självständigt men att du även har god förmåga att samarbeta med kollegor, chefer och externa parter som du möter i din roll.

Vi ser det som en självklarhet att du delar Svenska kyrkans grundläggande värderingar.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 1 februari 2022 eller enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag är den 9 januari 2022.

Intervjuer kommer att genomföras den 17 och 18 januari 2022.

Upplysningar

För mer information om tjänsten, kontakta:

Heléne Samuelsson, Avdelningschef, tel. 033-17 94 09

Sista ansökningsdag är den 5 januari 2022 .

Intervjuer kommer att genomföras den 17 och 18 januari 2022.

Tillträde 1 mars 2022 eller enligt överenskommelse
Löneform månadslön