Borås

Beskrivning

Borås pastorat gör en extra satsning på arbetet med ungas psykiska hälsa. Därför söker vi en diakon eller kurator till en projekttjänst på 4 år.

Du är anställd på Kyrkans samtalsmottagning och ingår i ett arbetslag med 14 diakoner.

Arbetet består till stor del av enskilda samtal/själavårdssamtal med unga i åldern 16-25 år.

Du är även med i vårt stödgruppsarbete. Där kommer du bland annat möta unga i familjer där en förälder har avlidit.

Vi söker dig som har erfarenhet av samtal med unga och av att möta unga i olika utsatta situationer. Du har en förmåga att skapa, driva och utveckla verksamhet på egen hand. För att passa hos oss krävs att du har god samarbetsförmåga och samverkar med kollegor inom pastoratet och med externa samverkanspartners t.ex. med andra frivilligorganisationer och myndigheter. Du är bra på att skapa förtroendeingivande relationer.

Du är vigd diakon inom Svenska kyrkan eller har en akademisk examen inom beteendevetenskap eller annat område som bedöms likvärdigt.

Vidareutbildning inom själavård, krisstöd eller samtal t.ex. psykoterapi steg 1 är meriterande.

Medlemskap/förankring i Svenska kyrkan krävs.

Villkor

Tjänsten är en projektanställning under 4 år med tillträde 1 april eller enligt överenskommelse.

Upplysningar

För mer information om tjänsten, kontakta:

Monika Linnros, Diakonichef, Tel. 033-17 95 41

Ansökan

Tillsammans med CV och personligt brev vill vi att du bifogar utbildningsbevis, vigningsbrev och andra betyg och intyg relevanta för tjänsten.

Sista ansökningsdag är den 6 februari

Intervjuer kommer att genomföras löpande

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningen avslutas 2026-03-31