Kyrkokansliet

Var med i arbetet för något större

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har.

På kyrkokansliet jobbar 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle. Läs mer på www.svenskakyrkan.se/act

Enheten för internationell ekonomi

Enheten för internationell ekonomi ansvarar för budget, prognos- och uppföljningar samt analyser och intern kontroll inom Svenska kyrkans internationella verksamhet – Act Svenska kyrkan.

Hos oss blir Du en del i arbetet för global rättvisa baserat på alla människors lika värde. Vår utgångspunkt är att stärka människors egenmakt och göra det möjligt för alla, både på individ- och samhällsnivå, att vara delaktiga i viktiga beslut. Vårt rättighetsbaserade arbetssätt syftar till att ge flickor och pojkar, kvinnor och män verktyg och möjlighet att hävda sina mänskliga rättigheter. Act Svenska kyrkan är en del av ACT-alliansen som samlar fler än 150 kyrkor och trosbaserade biståndsorganisationer över hela världen.

Som Ekonom/controller arbetar du med följande:

• Stöttning av chefer och handläggare i budget-, uppföljnings-, revisions-, avtals-, och bokslutsprocesser.
  • Arbete med internkontroll och deltar i arbetet mot korruption i biståndet.
  • Kvalitetssäkring av anslag, betalningar och rapporter till och från samarbetspartner främst i Afrika, Asien, Mellanöstern och Latinamerika
  • Deltar i arbetet med ansökningar och rapporter till externa finansiärer, t.ex. Sida, EU, Radiohjälpen och Världens Barn.
  • Framtagning av beslutsunderlag för verksamheten och deltar med vid utveckling av våra rapporterings- och uppföljningsprocesser.

Resor ingår i tjänsten.

Vi förnyar och utvecklar våra arbetssätt och söker flera ekonomer/controllers. Tjänsterna kommer att ha något varierande profil med lite olika inriktningar inom ramen för enhetens övergripande uppdrag. Kraven på erfarenheter och kompetenser kan därför variera något mellan de olika tjänsterna, men för samtliga gäller att vi söker dig som har:

• Civilekonom eller motsvarande med minst 3 års erfarenhet, gärna inom internationell bistånds-, eller humanitär verksamhet.
  • God pedagogisk och administrativ förmåga.
  • Du kan uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av upphandlings- och avtalsfrågor
  • Erfarenhet av uppföljning och rapportering av anslagsfinansierad verksamhet
  • Goda kunskaper i spanska

Som person är det viktigt att du är flexibel och har lätt för att samarbeta med människor i olika situationer. Vi ser också att du är analytisk, ansvarstagande och kan arbeta självständigt.

Vi förutsätter att du som söker tjänsten delar Svenska kyrkans syn på alla människors lika värde och att du vill bidra i arbetet med att skapa ett hållbart samhälle.

Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av
Lennart Hernander, t.f. enhetschef, lennart.hernander@svenskakyrkan.se, tfn. 072-531 14 65.

Fackliga företrädare

Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Edit Skarke (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mejl.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 16 januari 2022.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Snarast enligt övenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %