Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har.

På kyrkokansliet jobbar 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Enheten för policydialog ingår i avdelningen för kyrkoliv på Svenska kyrkans kyrkokansli. Enheten har som uppdrag stärka och stödja nationell nivås företrädarskap och kapacitet i policy- och påverkansarbetet. Enheten ansvarar också för utveckling av kyrkokansliets arbete med samhällskontakter och påverkansinsatser på nationellt och EU-nivå.
Läs gärna mer på www.svenskakyrkan.se

Till enheten för policydialog söker vi nu en senior policyrådgivare. Har du erfarenhet av analys- och utredningsarbete samt beredning av ärenden som främst berör lagstiftande processer kan det vara dig vi söker!

Som policyrådgivare bidrar du till Svenska kyrkans arbete med samhällsfrågor, både nationellt och på EU-nivå, med fokus på juridiska bedömningar. Arbetet omfattar omvärldsbevakning, strategiskt analys- och utredningsarbete och beredning av ärenden utifrån det aktuella samhällsläget och pågående lagstiftningsprocesser. Arbetet innebär även nära samverkan med ekumeniska och civilsamhällesaktörer.

Vi söker dig som har relevant akademisk examen, gärna med juridisk inriktning, eller mångårig erfarenhet att arbeta med juridiska processer och texter.

Du har en lång yrkeserfarenhet av analys- och utredningsarbete och är van att ta fram beslutsunderlag och bereda ärenden. Du är väl förtrogen med lagstiftningsprocessen, statlig budgetprocess och styrning av det offentliga. Vi ser gärna att du arbetat på Regeringskansliet eller myndighet, har erfarenhet av EU-frågor och frågor som rör civilsamhällets förutsättningar. Erfarenhet av påverkansarbete och samverkan inom civilsamhället är meriterande, så även sakkunskap och nätverk inom exempelvis regionala frågor, barn och unga, äldre, mänskliga fri- och rättigheter, miljö, klimat eller andra områden där Svenska kyrkans har verksamhet.

Du trivs att arbeta i ett omväxlande tempo och levererar en mycket god skriftlig framställan på svenska och engelska. Du sätter dig snabbt in i nya frågeställningar, arbetar gärna självständigt och levererar vid givna deadlines. Du har god administrativ och organisatorisk förmåga och är datorvan.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar och är intresserad av Svenska kyrkans roll i samhället.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde så snarast.

Tillträde
Tillträde efter överenskommelse.

Vill du veta mer
Välkommen att kontakta Ariane Rodert, enhetschef på telefon 0730-55 01 82.

Fackliga företrädare
Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Edit Skarke (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Löneform månadslön
Sysselsättningsgrad 100 %