Kyrkokansliet

Var med i arbetet för något större

Verksamhetsutvecklare med inriktning mot digitalisering inom fastighetsförvaltning och lokalförsörjning

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har.

På kyrkokansliet jobbar 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle. Läs mer på www.svenskakyrkan.se

Svenska kyrkans församlingar äger och förvaltar 20 000 byggnader och anläggningar, totalt ca 4 miljoner kvadratmeter bruksarea. Fastighetsbeståndet ger rum åt Svenska kyrkans verksamheter och inrymmer en betydande del av vårt gemensamma kulturarv. Däribland ca 3 400 kyrkobyggnader.

Enheten för fastighetsstöd

Enheten för fastighetsstöd är en del av Avdelningen för fastigheter, kulturarv och service på kyrkokansliets nationella nivå.

Nu söker vi dig med goda kunskaper om den digitala utvecklingen inom fastighetssektorn som vill vara med och stödja stift och församlingar i deras digitala utvecklingsresa. Enheten för fastighetsstöd, driver utvecklingsprojekt, genomför intressebevakning och tillhandahåller arenor för kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte

Tillsammans med stift, pastorat och församlingar utvecklar vi metoder, arbetssätt, gemensamma IT-system och kompetenser för en hållbar lokalförsörjning. Arbetet sker i nära samverkan med andra avdelningar inom kyrkokansliet och experter inom olika områden, som teologi, kulturarv, hållbarhet, IT, juridik och ekonomi.

Rollen som verksamhetsutvecklare handlar om att stödja stift och församlingar i deras arbete med att utveckla arbetsprocesser och informationshantering med IT-stöd. I rollen ingår att genomföra utredningar och studier, omvärldsbevaka och medverka i utvecklingsprojekt och utbildningar. En viktig del i rollen är att kommunicera med olika intressenter, genom att medverka i samverkansgrupper, leda workshops och skriva underlag för nyhetsbrev, informations- och stödmaterial.

I rollen ingår att tillsammans med våra IT-ansvariga, förvalta IT-system som stödjer arbetet inom fastighets- och kulturarvsområdet. Det innebär att ha kontakt med användare, identifiera utvecklingsbehov, upprätta förvaltningsplan och budget, handlägga avtal och svara för uppföljning och rapportering.

Resor ingår i tjänsten.

Vi söker dig som har:

• Akademisk examen med teknisk inriktning eller motsvarande kompetens som vi bedömer likvärdig
  • God kännedom om strategier och strukturer för fastighetsrelaterade informationsflöden (t.ex. BIM)
  • God kännedom om olika system och modeller för projektstyrning, ärendehantering, fastighetsförvaltning, service och integrerade FM-system
  • Mycket goda svenskakunskaper i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du har erfarenhet av förvaltning av IT-system, och kännedom om PM3 eller annan styrmodell för IT-system, samt om du har erfarenhet av lokalförsörjning och fastighetsförvaltning med IT-stöd.

Som person är du en god kommunikatör med förmåga att uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i tal och skrift. Du är resultatinriktad med förmåga att se vilka processer som är värdeskapande. Du har ett konsultativt förhållningssätt, är prestigelös, nyfiken och villig att lära nytt. Du är bra på att bygga relationer med andra och genuint intresserad av att samverka och bidra till att andra lyckas.

Vi ser också att du är strukturerad och har bra ordning och reda. Du är positiv till förändringar och har lätt för att ställa om.

Vi förutsätter att du som söker tjänsten delar Svenska kyrkans syn på alla människors lika värde och att du vill bidra i arbetet med att skapa ett hållbart samhälle.

Tillträde

Tillträde enligt överenskommelse.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av

Christine Löfvenberg, enhetschef, tfn. 070 257 53 64

Fackliga företrädare

Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Edit Skarke (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mejl.

Vänta inte med din ansökan, vi hanterar inkomna ansökningar löpande som ska ha inkommit senast den 6 mars 2022.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Snarast enligt övenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %