Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Vi söker chef till enheten för forskning och analys.

Enheten för forskning och analys söker en chef som vill leda och utveckla verksamheten där cirka 15 medarbetare bidrar till en mångvetenskaplig miljö. Enheten bedriver forskning som stöd för Svenska kyrkan i samspelet mellan kyrka, samhälle och akademi, ansvarar för Svenska kyrkans statistik och andra kvantitativa data, samt genomför utredningar och utvärderingar. Här finns forskning inom teologiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen, med historiska, nutida och framåtinriktade perspektiv. Arbetet genomförs i kontakt och samverkan med Svenska kyrkans olika nivåer samt med universitet och högskolor. Enheten för forskning och analys ingår i Avdelningen för kyrkoliv. Avdelningens uppdrag är att stödja församlingarnas och stiftens arbete med den grundläggande uppgiften.

Läs gärna mer på www.svenskakyrkan.se

Dina arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att leda, planera och utveckla enhetens arbete med forskning och analys med relevans för Svenska kyrkan, i samspel med kyrkans olika sammanhang, akademiska samarbetspartners och samhällsaktörer. Du ingår i ledningsgruppen för Avdelningen för kyrkoliv, och bidrar till det strategiska arbetet inom avdelningen, samt till nationell nivås arbete med att bedriva och främja kunskapsutveckling som är relevant för kyrkan och tillhandahålla kunskapsbaserade underlag för analys och beredning för beslut. Vid enheten är en viktig uppgift att tillgängliggöra forskning och analys på olika sätt.

Kyrkokansliets ledarskap bygger på de fem kvaliteterna, förebild, resultatorienterad, kommunikativ, utvecklande och tillitsskapande.

Dina kompetens

Du har gedigen akademisk utbildning med minst doktorsexamen inom företrädesvis teologiskt/religionsvetenskapligt, humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne. Docentur är meriterande för tjänsten. Vi ser gärna att du har erfarenhet från såväl kvantitativ som kvalitativ analys och forskning inom områden med relevans för tjänsten, gärna med internationella samarbetspartners.

Vi söker dig som har erfarenhet från chefs- och/eller ledningsuppdrag där du lett såväl medarbetare som projekt i en mångvetenskaplig miljö. Du har pedagogisk skicklighet visad genom vana att föreläsa, vara föredragande eller på andra sätt tillgängliggöra analyser och forskningsresultat. Du trivs med att vara chef för enhet som ingår i en större organisation, med dess krav på både samarbete och självständighet, och du har kunskap om förändringsledning. Erfarenhet av att arbeta i en förtroendevaldstyrd organisation är meriterande. Du har god kunskap om Svenska kyrkan och du uttrycker dig tydligt, noggrant och pedagogiskt i tal och skrift på både svenska och engelska.

Tjänstgöring på helger och kvällar kan förekomma. Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Vi erbjuder

Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Anställning föregås av tester och bakgrundskontroll enligt Kyrkokansliets rutin för chefsrekrytering.

Vill du veta mer

Välkommen att kontakta avdelningschef Karin Sarja, karin.sarja@svenskakyrkan.se, telefonnummer 073-046 33 37.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision),Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Löneform månadslön
Sysselsättningsgrad 100 %