Kyrkokansliet

Var med och arbete för något större

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Svenska kyrkans församlingar äger och förvaltar 20 000 byggnader och anläggningar, totalt ca 4 miljoner kvadratmeter bruksarea. Fastighetsbeståndet ger rum åt Svenska kyrkans verksamheter och inrymmer en betydande del av vårt gemensamma kulturarv. Däribland ca 3 400 kyrkobyggnader.

Fastighetsförvaltare till kyrkokansliet i Uppsala

Har du ett genuint intresse för fastighetsförvaltning och god förmåga att förstå och möta lokalanvändarnas behov? Trivs du i en roll där uppdragen och arbetsuppgifterna växlar mycket? Då kan vi erbjuda ett meningsfullt arbete som fastighetsförvaltare på kyrkokansliet i Uppsala.

Vi söker en fastighetsförvaltare som vill arbeta med fastigheter, lokaler och bostäder som ägs eller hyrs av Svenska kyrkan i utlandet, totalt ca 50 objekt i 25 länder. I uppdragen ingår även att förvalta ett antal centralt belägna ägda och hyrda kontorsfastigheter i Uppsala.

Organisatoriskt tillhör du enheten för fastighetsstöd som ingår i avdelningen för fastigheter, kulturarv och service inom kyrkokansliet i Uppsala.

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta brett med tekniska, ekonomiska, juridiska och administrativa förvaltaruppgifter i nära samverkan med ledning och personal vid kyrkokansliet i Uppsala, samt med personal och förtroendevalda i utlandsförsamlingarna.

I rollen ingår att:

• Upprätta underhållsplaner, förvaltningsplaner och projektplaner
  • Ta fram beslutsunderlag, genomföra lokalutredningar och driva underhålls- och ombyggnadsprojekt
  • Genomföra lokalsökningar och hyresförhandla
  • Handla upp konsulter, projekterings- och byggledare och annan expertis på lokala marknader
  • Upprätta budget och göra ekonomiska analyser
  • Svara för tillsyn, skötsel och underhåll, energieffektivisering, säkerhetsfrågor, försäkringsfrågor, m.m.
  • Genomföra administrativa utredningar och handlägga löpande ärenden

Vi arbetar långsiktigt och med kärnverksamheten i tydligt fokus. Förvaltningen utgår från lagar och praxis i de länder där lokalerna finns, så arbetet är spännande, utvecklande och ger stor insikt i internationellt bygg- och fastighetsarbete. Vi samarbetar med globala konsultföretag inom fastighetsområdet i de länder vi har verksamhet. Tjänsten innebär resor i hela världen.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har erfarenhet av fastighetsförvaltning och projektledning ur ett beställarperspektiv. Vi tror att du idag arbetar som fastighetsförvaltare, fastighetsingenjör, projektledare eller liknande. Det viktigaste är din förmåga att driva verksamhetsnära projekt och processer under komplexa förutsättningar med kärnverksamhetens bästa som ledstjärna. Du har högskole- eller universitetsutbildning inom området samhällsbyggnad, motsvarande lägst högskoleingenjör eller kandidatexamen, alternativt annan för tjänsten relevant högskoleutbildning.

Du bör ha god kännedom om lagar, bestämmelser och standarder inom området och vara en god administratör. Du bör också ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Arbetet innehåller många kontakter med Svenska kyrkans församlingar i utlandet, medarbetare på kyrkokansliet, leverantörer och fastighetsägare. Det ställer krav på lyhördhet och förmåga att göra långsiktiga avvägningar utifrån nyttan för kärnverksamheten och en långsiktigt hållbar resursanvändning. För att lyckas i jobbet bör du vara en god kommunikatör, ha lätt för att skapa goda relationer och god förmåga att arbeta självständigt.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Tillträde

Tillträde enligt överenskommelse.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av

Christine Löfvenberg, enhetschef, tfn. 070 257 53 64

Fackliga företrädare

Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mejl.

Vänta inte med din ansökan, vi hanterar inkomna ansökningar löpande som ska ha inkommit senast den 8 april 2022.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Omgående
Sysselsättningsgrad 100