Umeå pastorat

Vi söker nu en Diakon till Ersbodakyrkan, Umeå stadsförsamling

Tycker du om att skapa nya relationer? Vill du möjliggöra för människor att finna delaktighet och gemenskap? Vill du vara med och hitta nya sätt att vara kyrka i en mångkulturell stadsdel? Läs vidare!

Om oss

Ersbodakyrkan ligger i en mångkulturell stadsdel i norra delarna av Umeå med cirka 10 000 invånare. Arbetslaget i Ersbodakyrkan består av 10 medarbetare som arbetar i två team med olika fokusområden – ”Mission och mångfald” samt ”Idealitet och Samhälle”. Teamen driver utveckling inom respektive fokusområden samtidigt som samverkan sker mellan teamen och medarbetare på arbetsplatsen och i övriga församlingen. Du kommer att ingå i teamet ”Idealitet och samhälle” med uppdraget att fördjupa befintliga, och söka nya, relationer med personer, föreningar och organisationer på Ersboda samt arbeta med möjliggörande av sammanhang, delaktighet och idealitet.

Umeå stadsförsamling har fyra kyrkor där Ersbodakyrkan tillsammans med Umeå stads kyrka, Västerslättskyrkan och Ersmarkskyrkan, omfattar både Umeå stadskärna och bostadsområden i Umeås ytterkanter. Umeå stadsförsamling är med sina 34 000 invånare Västerbottens största församling. Umeå stadsförsamling har ungefär 40 anställda som är i starten att arbeta utifrån ett syftesdrivet och tillitsbaserat organiserande.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att vara en del av arbetslaget i Ersbodakyrkan och tillsammans med präst, musiker, pedagog och vaktmästare ingå i teamet ”Idealitet och Samhälle”. Tillsammans med övriga medarbetare i arbetslaget arbetar ni tillsammans med att vara kyrka på Ersboda. I uppdraget ingår att:

· Bygga relationer och skapa förtroendefulla samarbeten

· Tillsammans med anställda och ideella medarbetare utveckla församlingslivet i Ersbodakyrkan med uppgift att möjliggöra delaktighet och gemenskap

· Medverka till sammanhang för daglediga och äldre som kan bryta ofrivillig ensamhet

· Ansvara för, och delta i, gudstjänstliv i Ersbodakyrkan och äldreboenden.

Om dig

Vi söker dig som är diakonvigd enligt Svenska kyrkans ordning.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser gärna att du är tycker om att skapa nya kontakter, är flexibel och trygg.

Vi utgår från att du är diakonvigd enligt Svenska kyrkans ordning, delar Svenska kyrkans värdegrund och är medlem i Svenska kyrkan.

Arbetstid/arbetsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med tillträde 220701 eller enligt överenskommelse.

För mer information om tjänsten kontakta: Församlingsherde

Anders Sandberg Telefon: 090-200 25 48 E-post: anders.sandberg@svenskakyrkan.se

Arbetsledare Carolina Paulson Telefon: 090-200 26 16 E-post: carolina.paulson@svenskakyrkan.se

Peter Werner, KyrkaA

Telefon: 0911-27 41 15 E-post: peter.werner@svenskakyrkan.se

Anneli Brage, Vision Telefon: 090-200 26 34 E-post: anneli.brage@svenskakyrkan.se

Ansökan

Vi vill ha din ansökan senast den 10 april. Om du är en av dem som går vidare från urvalet kommer du att bli kontaktad för en personlig intervju.

Vi ser fram emot din ansökan!

Tillträde 220701
Ort Umeå