Umeå pastorat

Umeå stadsförsamling söker nu en arbetsledare, vill du leda syftesdrivet och tillitsbaserat? Då kan det här vara jobbet för dig!

Beskrivning

Arbetslaget i Umeå stads kyrka, med församlingsgården Öst på stan, består av 18 medarbetare som arbetar i tre team med olika fokusområden – ”Samtal och ungdom”, ”Mötesplatser och diakoni” samt ”Kyrkorum och kultur”. Teamen driver utveckling inom respektive fokusområde samtidigt som samverkan sker mellan såväl teamen och medarbetare på arbetsplatsen och i övriga församlingen.

Umeå stadsförsamling har fyra kyrkor där Umeå stads kyrka tillsammans med Västerslättskyrkan, Ersbodakyrkan och Ersmarkskyrkan, omfattar både Umeå stadskärna och bostadsområden i Umeås ytterkanter. Umeå stadsförsamling är med sina 34 000 invånare Västerbottens största församling. Umeå stadsförsamling har ungefär 40 anställda.

Fortsätta möjliggöra ett syftesdrivet och tillitsbaserat organiserande med huvudansvar för medarbetarna i arbetslaget i Umeå stads kyrka. Möjliggöra för medarbetare att utvecklas i uppdraget och samverka tillsammans. Se, lyssna, bekräfta och vägleda. Delegation i personalärenden, inkl arbetsmiljöansvar, och ekonomiska ärenden finns samtidigt som nära samverkan med församlingsherden sker.

Du har kyrklig profilutbildning och erfarenhet av arbetsledning. Du vill lyfta syfte före schema och betona tillit mer än kontroll. Du har omsorg och kan leda tydligt och prestigelöst. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi utgår från att du delar Svenska kyrkans värdegrund och är medlem i Svenska kyrkan.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 220601 eller enligt överenskommelse.

Svenska kyrkan i Umeå utgörs av sex församlingar som samverkar inom Umeå pastorat sedan 2014. I pastoratet finns också ett kansli med gemensam fastighets- och kyrkogårdsförvaltning, administration och bokning, personalfunktion samt kommunikationsenhet.

Vi ser fram emot din ansökan!

Tillträde 220815 eller enligt ök
Ort Umeå