Kyrkokansliet

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum.

Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – Kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Avdelningen för gemensamma funktioner

Svenska kyrkan har ett antal stora administrativa IT stödsystem för sin verksamhet. Det är både stora registersystem och informationssystem med webbteknik. Systemen är gemensamma och används av anställda i församlingar och stift i hela Svenska kyrkan.

Kanslistöd är en supportfunktion som via telefon, e-post och dator ger stöd till alla användare av dessa administrativa IT system. Teamet består av 5 personer som nu behöver förstärkas då en medarbetare går på föräldraledighet.

Dina arbetsuppgifter som användarstöd

Du arbetar främst via telefon och e-post med att hjälpa användare av Svenska kyrkans gemensamma IT-system med användarstöd och handledning. Varje ärende dokumenteras i vårt ärendehanteringssystem.

I användarstödet ingår felsökning, systemadministration, stöd i regeltolkning och rådgivning. Det kan också förekomma utbildning av användare. Du kommer att få introduktionsutbildning i de system som Kanslistöd har användarstöd/support på. Du kan komma att få ansvar för ett eller flera system där du blir länken mellan systemförvaltning och användarstödet. Vidare kan du även få arbeta med utbildningsmaterial och instruktioner.

Vem är du?

Du har lägst gymnasieutbildning och god datorvana är ett krav. Du bör ha lätt för att lära dig nya saker och vara noggrann. Du bör ha erfarenhet av telefonsupport eller arbete i servicedesk-funktion/kundtjänst. Vi ser gärna att du har kunskap om och erfarenhet av administrativa system. Relevant akademisk utbildning eller kunskap om Svenska kyrkans organisation och interna IT-system är meriterande

Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift och är en god pedagog.

Som person har du hög social kompetens, du är lyhörd, strukturerad och mycket serviceinriktad.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar och vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi erbjuder

Ett vikariat på heltid fram till 2023-06-30 med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer?

Har du frågor kan du kontakta enhetschef Andreas Synning, tel. 018-16 98 06.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan senast 2022-04-30. Vi arbetar med löpande urval, så vänta inte med din ansökan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningen avslutas 2023-06-30