Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Är du vår nya jurist?

På Rättsavdelningen arbetar ca 30 personer. Avdelningen stödjer kyrkostyrelsen och övriga avdelningar inom kyrkokansliet samt kyrkans stift och församlingar i juridiska frågor i form av utredningar, rådgivning och kvalitetssäkring genom rättsliga ställningstaganden. Avdelningen ansvarar också för administrationen runt Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, och den nationella nivåns styrelse, kyrkostyrelsen.

Avdelningen består av tre enheter. Vi har två juridiska enheter, Allmänjuridiska enheten och Enheten för rättslig utredning och förvaltning, samt en administrativ enhet, Enheten för kyrkomöte, kyrkostyrelse och kyrkoval.

Rättsavdelningen leds av rättschefen, med stöd av en biträdande rättschef. Respektive enhet leds av en enhetschef.

Enheten för rättslig utredning och förvaltning

På Enheten för rättslig utredning och förvaltning arbetar tio medarbetare. Enheten ansvarar bland annat för frågor inom området inomkyrklig normgivning och för att genomföra rättsliga utredningsuppdrag från kyrkomötet och kyrkostyrelsen.

Vidare ansvarar enheten för den kyrkorättsliga rådgivningen till kyrkokansliets andra avdelningar samt för den rättsliga rådgivningen gentemot de av kyrkans församlingar och pastorat som på statens uppdrag är huvudmän för begravningsverksamheten. Också frågor om offentlighet- och sekretess förekommer.

Vidare förekommer det att enheten ansvarar för att företräda Trossamfundet Svenska kyrkan vid processer i domstol samt i samråd och kontakter med, inklusive yttranden till, tillsynsmyndigheter. Enheten ansvarar för förvaltningen av ett antal stora it-system, bland annat Svenska kyrkans medlemsregister och kyrkans organisationsregister.

Dina arbetsuppgifter

Din huvudsakliga uppgift blir att handlägga rättsliga frågor inom kyrkokansliet, vilket bland annat innefattar att utreda och utarbeta förslag till bestämmelser i kyrkans interna regelverk, utforma remissvar och ta fram underlag för beslut i kyrkostyrelsen.

I det dagliga arbetet ingår också att ge kyrkorättslig rådgivning till kyrkokansliets olika avdelningar samt till stift och församlingar. Vidare ingår det i arbetsuppgifterna att upprätta inlagor till domstol samt utforma remissvar och yttranden till Regeringskansliet och tillsynsmyndigheter.

Du deltar även i beredningen av ärenden inom kyrkomötet. Du samarbetar med kollegor från olika delar av kyrkokansliet, vars verksamhet har stor bredd. Särskilt nära samarbetar du med dina kollegor på enheten samt med kollegorna på den andra av de juridiska enheterna på avdelningen.

Vem är du?

Vi söker dig som har avlagt jur.kand eller juristexamen och som har flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete/utredningsarbete. Vi ser gärna att du har notariemeritering.

Har du erfarenhet från arbete inom Svenska kyrkan eller annan politiskt styrd organisation eller erfarenhet av föreskriftsarbete är det meriterande.

Du har lätt för att sätta dig in i och hantera komplexa frågor, är flexibel och har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du tar initiativ och kan prioritera. Du arbetar självständigt, strukturerat och resultatorienterat med god juridisk kvalitet i fokus.

Som person är du prestigelös, uppskattar att få dela med dig av dina kunskaper och är duktig på att skapa och upprätthålla goda samarbeten.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast efter överenskommelse.

Vill du veta mer?

För mer information, kontakta enhetschef Fredrik Nilsson Björner, 070-203 05 39.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Om du tycker att tjänsten låter spännande  är du välkommen med din ansökan senast  den 22 maj 2022.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Snarast
Ort Uppsala