Kyrkokansliet

Svenska kyrkans vision för det internationella arbetet är helad skapelse och mänsklighet i samhörighet, rättvisa, frihet och fred. Arbetet sker tillsammans med partner i framförallt Afrika, Asien, östra Europa, Latinamerika och Mellanöstern. Det har stor spännvidd, från arbete med långsiktigt utvecklingssamarbete humanitära insatser och påverkansarbete på lokal och global nivå. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer.

PROGRAMSAMORDNARE för Centralamerika

Om oss

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partners över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen. Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda i Uppsala och runt om i Sverige finns tusentals engagerade i församlingar och stift. Globalt, framför allt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med lokala kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer, människor som få andra når.

Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer. Act Svenska kyrkan finansierar sin verksamhet främst genom gåvor och institutionella medel från SIDA och EU.

Läs gärna mer i Act Svenska kyrkans strategiska plan

Asien- och Latinamerikaenheten

Latinamerikagruppen har till uppdrag att förvalta och utveckla Act Svenska kyrkans arbete i Latinamerika och Karibien. Vi är tio personer som jobbar för regionen i olika roller och på olika sätt ansvarar för programverksamheten i Centralamerika, Colombia, Haiti samt annan regional verksamhet i Latinamerika. Fem medarbetare är baserad i Uppsala och fem är baserade i olika länder i Latinamerika. Programmen spänner över ett flertal av Act Svenska kyrkans tematiska områden, som Genus rättvisa, Rättvis fred, Hållbar försörjning, samt Teologi och utveckling. På enhetens regionalt arbete fokuserar vi på demokratiskt utrymme, med fokus främst på genusrättvisa, urfolk, migranter, religiösa aktörer och rättvis fred. Som religiös aktör ser vi också att vi har ett specifikt bidrag till dialogen mellan religiösa aktörer och andra civilsamhälles organisationer i Latinamerika.

Vi söker nu en programsamordnare på heltid med inriktning på insatser inom programmet för Centralamerika. Verksamheten omfattar både utvecklingssamarbete och kyrkosamverkan med ett specifikt fokus på rättvis fred, genus rättvisa, demokratiskt utrymme, med stark genusintegrering.

Dina arbetsuppgifter

Som programsamordnare ska du verka för att enheten levererar enligt de mål och tematiska områden som beslutats för respektive landprogram. Du ansvarar för samordning av avtalsefterlevnad, resultatuppfyllelse, ansvar och kvalité i planering, budgetering, uppföljning och rapportering (PMER) av programmet. Du kommer också vara en viktig del i att utveckla programmet inför framtiden, i samarbete med det regionala teamet samt med övrig personal på Act Svenska kyrkans kansli i Uppsala.

Regelbundna resor ingår i normala fall i tjänsten med upp till 25 dagar per år. Arbetet på kyrkokansliet i Uppsala sker i öppen och flexibel kontorsmiljö. Det finns möjlighet att arbeta på distans viss del av arbetstiden.

Din kompetens

Du har en akademisk examen inom relevant område.

Du har även dokumenterad erfarenhet från resultatstyrd programverksamhet vilket bland annat innebär uppföljning av projekt och program i enlighet med PMER-rutin, visst budgetansvar, samordning och utveckling av landprogram samt dialog med partners.

Välrenommerad erfarenhet av att föra dialoger i internationella sammanhang krävs för rollen och du känner dig bekväm både i ekumeniska sammanhang och med religiösa aktörer. Vidare har du  kunskaper och färdigheter inom människorättsbaserat arbetssätt, genusanalys och andra metoder för utveckling, uppföljning och resultatrapportering. Din analytisk och stilistisk förmåga är god och du har utmärkta kunskaper i spanska och engelska i såväl tal som skrift. God kunskap i det svenska språket är starkt meriterande.

Vi ser gärna att du har erfarenhet från arbete i Latinamerika och Centralamerika (särskild med/i Guatemala och Honduras), gärna i fält, samt har praktisk erfarenhet av tillämpning av arbete relaterat till rättighetsbaserat arbete för demokrati, rättvis fred och genusrättvisa. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Vips Online och med Act Svenska kyrkans PMER/L-verktyg.

Du förutsätts vara noggrann och ansvarsfull, ha god administrativ förmåga och förmåga att leverera inom fastställda ramar och tidsplaner. God samarbetsförmåga är nödvändig, liksom att vara flexibel och lösningsorienterad, med förmåga att anpassa tempot när arbetsuppgifterna så föranleder. Arbetet sker med en hög grad av digitalisering så du måste ha mycket god datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Övrigt

Tjänsten är en visstidsanställning 100% på ca två år med tillträde snarast efter överenskommelse. Sista ansökningsdag är 10 augusti 2022.

Vill du veta mer?

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av tillförordnad enhetschef Inés Bustamante Antezana, tel. 0730 550181.

Fackliga företrädare

Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Snarast enligt överenskommelse