Umeå pastorat

Nu söker vi en präst till Tavelsjö församling!

Beskrivning

Tavelsjö är den till antalet invånare minsta men till ytan största församlingen i Umeå pastorat. Bygden domineras av jordbrukslandskap och församlingsborna är utspridda i ett antal byar med Tavelsjö som huvudort. I församlingen ingår Tavelsjö kyrka, församlingsgården, Svedjans kapell och kyrkans lägergård. Inom församlingens gränser ligger också Tavelsjö gamla och nya kyrkogård. På den senare finns Tavelsjö gravkapell.

Arbetsuppgifter

I den lilla församlingen är flexibilitet och nyfikenhet ett måste. Arbetslaget arbetar tätt tillsammans för att kyrkan mitt i byn ska vara en växtplats för alla åldrar. Prästens uppgift är att gå i täten, leda och utveckla verksamheten i när samarbeta med kollegor och ideella. Du kommer också att ingå i pastoratets prästkollegium som har regelbundna träffar och erfarenhetsutbyten. Konfirmandarbete sker i samverkan med övriga funktioner i pastoratet. I övrigt sker samverkan med föreningslivet och andra aktörer i Tavelsjö som till exempel skola och äldreomsorg

Du är prästvigd i svenska kyrkan. Du har en förmåga att kombinera ett driv för utveckling med en lyhördhet för de erfarenheter som finns och de behov som organisationen har. Viktigt är också att kunna samarbeta, inspirera och leda samt våga komma med idéer och bidra till ett kreativt och utvecklande klimat. Du är nyfiken, engagerad i de verksamheter som bedrivs i församlingen och hittar ditt sätt att bidra till dessa.

Umeå pastorat utgörs av sex församlingar. I pastoratet finns också ett kansli med gemensam fastighets- och kyrkogårdsförvaltning, administration och bokning, personalfunktion samt kommunikationsenhet.

Tillträde Enligt ök
Ort Umeå