Umeå pastorat

Vill du möjliggöra för människor att finna delaktighet och gemenskap?
Vill du vara med i arbetet att vara kyrka i en mångkulturell stadsdel? Vill du möta människor som lever i utsatthet genom arbete inom pastoratets ekonomiska rådgivning? Vill du vara en del av vårt arbete inom kriminalvården?

Ålidhems församling är en av sex församlingar i Umeå pastorat. Församlingen ligger i en expansiv del av Umeå och präglas av närheten till universitetet och Norrlands universitetssjukhus, som båda ligger i närheten av Ålidhemskyrkan. Ålidhems församling har ca 13 000 medlemmar, ett 40-tal anställda och omfattar bl.a. Ålidhemskyrkan, Carlskyrkan (samarbetskyrka) Kyrkhörnan, Kyrkstugan och kyrkan på Campus. Arbetslaget präglas av mycket värme och kreativitet. Vi går mot att arbeta mer syftesdrivet och tillitsbaserat.

Vi vill ha ett fokus på att främja trygghet, skapa mötesplatser, motverka ensamhet och utsatthet. Vi lägger stor vikt vid att bli möjliggörare i stället för utförare. Det handlar inte om att vi skall vara ett varumärke utan om att vi ska bygga förtroende.

I uppdraget ingår
att
bygga relation och skapa förtroendefulla samarbeten/möten med närhet till vår kaféverksamhet och vår gudstjänstfirande gemenskap.
att vara en del av diakonikollegiet i Ålidhems församling och Umeå pastorat.
att jobba tillsammans med övriga medarbetare i arbetslaget i församlingen och på plats i Ålidhemskyrkan.
att finnas med i pastoratets arbete med ekonomisk rådgivning.
att vara en del i vårt arbete inom kriminalvården

Vi söker dig som är vigd diakon enligt Svenska kyrkans ordning, eller inom kort är på väg att vigas, och ser dig själv som möjliggörare snarare än hjälpare. Du trivs när du får söka nya vägar och utveckla verksamhet tillsammans med andra. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser gärna att du är tycker om att skapa nya kontakter, är flexibel och trygg. Du har gedigen erfarenhet av samtal, är prestigelös och vill skapa förutsättningar för andra människor att komma till sin rätt och har erfarenhet av att möta människor i utsatta livssituationer. Vi utgår från att du delar Svenska kyrkans värdegrund och är medlem i Svenska kyrkan.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med tillträde 230101 eller enligt överenskommelse. Viss kväll och helgtjänstgöring ingår i tjänsten.

Svenska kyrkan i Umeå utgörs av sex församlingar som samverkar inom Umeå pastorat sedan 2014. I pastoratet finns också ett kansli med gemensam fastighets- och kyrkogårdsförvaltning, administration och bokning, personalfunktion samt kommunikationsenhet. Där finns också en gemensam Diakonicentral.

Vi ser fram emot din ansökan!

Tillträde Enligt ök
Ort Umeå