Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Till Svenska kyrkans Personalavdelning på nationell nivå, kyrkokansliet, söker vi nu en senior HR-partner med inriktning arbetsmiljö. Vi söker dig som vill arbeta i en bred och utvecklande HR-roll tillsammans med oss! Personalavdelningen arbetar med HR, Global Mobility samt Säkerhet och krissamordning och består i dagsläget av 12 personer som leds av en HR-chef. På avdelningen finns sex HR-partners som främst jobbar med chefsstöd men som även har egna ansvarsområden. Verksamheten vi stöttar har anställd personal både inom och utom Sverige. Läs gärna mer om oss på www.svenskakyrkan.se.

Dina arbetsuppgifter och ansvarsområden

Som HR-partner ansvarar du för hela HR-agendan för de avdelningar du arbetar med samt är en del av avdelningarnas ledningsgrupper. Du förväntas ta initiativ och driva HR-frågor av både operativ och strategisk karaktär. Rollerna är uppbyggda som breda generalistroller där du ger stöd till cheferna i alla förekommande HR-frågor, såsom rekrytering, rehabilitering, arbetsrättsliga frågor, arbetsmiljö, KPI-uppföljning och löneöversyn.

Utöver det har du ett strategiskt uppdrag inom arbetsmiljöområdet där även säkerhetsfrågor kopplat till medarbetarna ingår. Kyrkokansliet har ett ledarskapsprogram för chefer och tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att utveckla och leda utbildningarna där ditt fokus främst kommer att handla om just arbetsmiljö. Att vidareutveckla och implementera processer för att på ett effektivt och flexibelt sätt bidra till organisationens kort- och långsiktiga behov är en stor del av uppdraget som HR-partner. Du representerar hela kyrkokansliet i arbetsgivarfrågor och verkar för goda relationer på olika nivåer i organisationen.

Ditt uppdrag som kyrkokansliets expert på arbetsmiljö innebär bland annat att tillsammans med HR-chefen ta fram kort- och långsiktiga strategier för hur arbetsmiljöfrågorna ska bidra till organisationens mål. Du driver arbetet med skyddskommittén, skapar och genomför utbildningar och du arbetar operativt med exempelvis skyddsronder, säkerhetsfrågor och nyckeltal.

Utbildning och erfarenheter

Vi söker dig som har en relevant akademisk examen och minst fem års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete. Du har gedigen erfarenhet av att arbeta med chefsstöd inom hela HR-området. Under dina tidigare år som HR-partner har du fördjupat dig inom och har dokumenterad längre erfarenhet av arbetsmiljöfrågor på både strategisk och operativ nivå.

Du har en god systemvana och ser möjligheter i att hitta digitala lösningar som kan göra arbetet enklare. Du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift.

För att lyckas i rollen krävs det att du är en skicklig relationsbyggare som inger förtroende. Du har ett coachande förhållningssätt och besitter hög integritet och personlig mognad. Som arbetsgivarrepresentant har du förmåga att se till verksamhetsnyttan och har ett driv och en vilja att bidra till vår fortsatta utveckling. Vidare tycker du om att arbeta i team och du är en person som gärna delar med dig av dina erfarenheter till andra. Som person är du strukturerad, driven och initierar aktiviteter och uppnår resultat. I urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Välkommen med din ansökan!

Du visar ditt intresse via signerarekrytering.se där du bifogar CV och ett motivationsbrev om varför du är vår blivande HR-partner med inriktning arbetsmiljö. Eftersom urval sker löpande tar vi gärna emot din ansökan så snart som möjligt, allra senast den 11 september. Eventuella frågor besvaras av Signeras konsulter Sofia Jansson, tel. 073-539 64 51 eller Marina Sjölin, tel. 070-744 70 60.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Uppsala. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Snarast enligt överenskommelse
Löneform Fast månadslön