Luleå Stift

Luleå stift har idag 15 medarbetare kopplat till ekonomiservice. Vi sköter ekonomisk redovisning för majoriteten av alla församlingar och pastorat i stiftet. Som redovisningsekonom blir du en del i en mångfacetterad organisation där du arbetar tillsammans med kompetenta kollegor inom flera olika yrkeskategorier. Du har ett helhetsansvar för dina församlingar och din roll är att vara ett professionellt och konsultativt stöd inom ekonomiområdet till styrelse, kyrkoherdar och andra chefer.

Arbetsuppgifter

Som redovisningsekonom har du en stödjande och rådgivande roll gentemot stiftets församlingar och pastorat. Du ansvarar för budget- och bokslutsarbete samt hjälper församlingar med olika frågor inom ekonomiområdet såsom exempelvis deklarationer, verksamhetsuppföljning och kontakter med revisorer. Arbetet sker i nära samarbete med ekonomiassistenter.

Du har en ekonomisk utbildning på högskolenivå eller motsvarande och flera års erfarenhet av redovisning och annat kvalificerat ekonomiarbete. Fastigheter står för en stor av församlingarnas kostnader, vi ser därför gärna att du har erfarenhet av ekonomisk redovisning kopplat till fastigheter.

Vi värdesätter att du är utvecklingsorienterad och processinriktad samt har en god kommunikativ förmåga och kan förklara ekonomi på ett pedagogiskt sätt.

Då arbetet ibland innebär resor inom stiftet behöver du ha B-körkort.

Vad kan Luleå stift erbjuda dig?

Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbete med goda utvecklingsmöjligheter. Vi har bra arbetsvillkor, ger frihet under ansvar och gör det möjligt att kombinera arbete med till exempel föräldraskap.

Svenska kyrkan i Luleå stift omfattar hela Norr- och Västerbottens län. Vi har verksamhet centralt i Luleå, Skellefteå och Umeå. Stiftsorganisationen är ett kompetenscentrum med 70 medarbetare inom olika verksamhetsområden. Vi vill ge bästa tänkbara stöd till församlingar och pastorat så att de kan förverkliga sitt uppdrag.

Placering: Luleå

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Ansök senast 26 september 2022

Välkommen med din ansökan!

Verksamhetschef för ekonomiservice, Kristina Peterson, 090-105435

Ekonom Niklas Renström, 090-105434