Umeå pastorat

Beskrivning

Vill du bli en del av vår diakonala verksamhet och göra skillnad för människor i deras nära relationer? En av våra två familjerådgivare går vidare till annan tjänst och därför söker Svenska kyrkan i Umeå nu en familjerådgivare.

Verksamheten har sitt huvudsakliga fokus på relationsbehandling vid samlevnadsproblem med par, familjer och enskilda. I samtalen kan också tros- och existentiella frågor komma upp. I uppgiften ingår  viss utåtriktad verksamhet och administration.

Vi söker dig som har en grundutbildning som socionom, psykolog, präst eller annan likvärdig akademisk examen med vidareutbildning, minst 45 högskolepoäng (om det inte ingår i grundutbildningen). Vidareutbildningen kan vara utbildning i psykosocialt behandlingsarbete, grundläggande psykoterapiutbildning, parterapiutbildning, familjeterapeututbildning eller annan jämförbar utbildning. Du ska ha arbetslivserfarenhet inom ett relevant yrkesområde.

Arbetet sker i stor utsträckning självständigt så du behöver vara bekväm med att möta och hantera svåra saker på egen hand. Du behöver vara öppen för kollegial handledning och ha god förmåga att samarbeta.

Utöver detta ser vi att du har en viss datorvana eftersom det är en del av arbetet.

Erfarenhet av parsamtal/ terapi, eller annan erfarenhet av att bedriva terapi inriktad på relationer är meriterande. Så även om du är auktoriserad familjerådgivare. Vidare ser vi det som meriterande om du har arbetserfarenhet av att hantera konflikter, prata om sexualitet samt tros- och existentiella frågor.

Villkor

Tjänsten är på 100 % och din arbetsplats kommer att vara i anslutning till Diakonicentralen på Församlingsgården i centrala Umeå.

Om oss

Svenska kyrkan i Umeå består av sex församlingar med en omfattande verksamhet i 12 kyrkor och församlingsgårdar samt en gemensam fastighetsförvaltning och begravningsverksamhet. www.svenskakyrkan.se/umea

Tillträde Enligt ök
Sysselsättningsgrad 100 %