Kyrkokansliet

Svenska kyrkan finns där människor finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Du behövs när vi utvecklar framtidens IT-system

Vår verksamhet

Svenska kyrkans IT-sektion förvaltar och utvecklar Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform. Genom de IT-lösningar vi tillhandahåller får kyrkans tusentals medarbetare och miljontals medlemmar moderna arbetsredskap och tjänster. Svenska kyrkans IT-leverans är i stor utsträckning outsourcad och vi arbetar nära våra leverantörer.

Dina arbetsuppgifter

Som förvaltningsledare IT leder du förvaltningen av de IT-komponenter (applikationer) som tillhör dina förvaltningsobjekt som kommer att vara mycket skiftande när det gäller typ av processer, teknik och leveranssätt. Tillsammans med förvaltningsledaren i verksamheten planerar du för de behov som finns av förvaltning och vidareutveckling inom dina förvaltningsobjekt.

• Du styr, följer upp och rapporterar de externa leverantörernas prestation och avtalsefterlevnad.
  • Du arbetar mot fastställda mål och säkerställer att budget och tidsplan hålls, samt att IT-verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv.
  • Du är IT:s ansikte mot verksamheten och arbetar för att samordnat nyttja IT:s olika funktioner och kompetenser i förvaltningsarbetet på bästa sätt.
  • Du deltar som föredragande vid förvaltningsobjektens styrgrupper och ingår vid behov i projekt, samt deltar i arbetet med överlämning från projekt till förvaltning.

Dina kvalifikationer

• Du har högskoleexamen inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
  • Du har flerårig erfarenhet av förvaltning av IT-system i större organisationer.
  • För tjänsten krävs god teknisk förståelse och kvalificerad erfarenhet av att styra och beställa IT-leverantörstjänster samt uppföljning av avtal.
  • Du har god kommunikationsförmåga muntligt och skriftligt, både på svenska och engelska.
  • Har du certifiering i förvaltningsstyrningsmodellen Pm3 och/eller projektledarutbildning är det meriterande.

Som person är du lösningsorienterad, smidig och delar gärna med dig av din kompetens. Du har lätt att göra din taktiska och tekniska kompetens nyttig i samarbete med den som kan mer om verksamheten än om tekniken. Du är van att fatta egna beslut och själv prioritera inom ramarna för ditt ansvarsområde.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. Läs mer om vår värdegrund här.

Vi erbjuder

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast.

Vill du veta mer?

Närmare information om tjänsten lämnas av enhetschef Folke Bengtsson

Fackliga företrädare, Nathalie Töpperwien Blom (Vision), Malin Andrén (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA).

Vill du jobba med oss?

Välkommen med din ansökan via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Tillträde Snarast
Ort Uppsala